سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 7016
    • 0
    سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟

    به قرار دادن وجوه نقد در زمینه‌های سرمایه گذاری مختلف مانند اوراق قرضه و سپرده، سهام، طلا و املاک و مستغلات، سرمایه گذاری می‌گویند.

    به قرار دادن وجوه نقد در زمینه‌های سرمایه گذاری مختلف مانند اوراق قرضه و سپرده، سهام، طلا و املاک و مستغلات، سرمایه گذاری می‌گویند.

    سرمایه گذاری چیست؟

    سرمایه گذاری به قرار دادن وجوه مالی در زمینه های مختلف سرمایه گذاری گفته می‌شود. بسیاری از افراد با توجه به تورم و رویدادهای مالی و کم شدن ارزش پول در دوره‎های زمانی مختلف زندگی خود تصمیم به تزریق پول و یا دارایی‌های مالی خود به بازارهای مختلف سرمایه گذاری بگیرند. عمل سرمایه گذاری در انواع سرمایه گذاری به این خاطر انجام می‌شود که در بلند مدت و یا کوتاه مدت بسته به تصمیم سرمایه گذاری وجه نقد سرمایه گذاری شده همگام با تورم و یا رشد بازارهای سرمایه در کشور و جهان پیشرفت کند و به میزان مورد قبولی برسد.

    اهداف گوناگونی برای سرمایه گذاری وجود دارد که هر شخص به تناسب هدف خود تصمیم به سرمایه گذاری می‌گیرد. در ادامه به توضیح بیش‌تر و شناخت نیازهای اولیه سرمایه گذاری و انواع زمینه‌های سرمایه گذاری می‌پردازیم و به اختصار هر کدام را توضیح می‌دهیم. در بازار سرمایه می‌توان سرمایه گذاری را به قرار دادن وجوه نقد در زمینه‌های سرمایه گذاری مختلف مانند اوراق قرضه و سپرده، سهام، طلا و املاک و مستغلات نسبت داد.

    سرمایه گذاری تنها کاری است که از طریق آن می‌توانیم ارزش وجوه نقد خود را در برابر امواج سهمگین تورم حفظ کنیم. اما باید به خاطر داشت که سرمایه گذاری انواع مختلفی دارد که هر کدام به نوبه خود دارای میزان ریسک و بازدهی و اصلا ذات منحصر به فرد خود هستند. روش‌های سرمایه گذاری و ابزارهای موجود برای ورود به هر کدام از زمینه‌های سرمایه گذاری از اهمیت بالایی برخوردار هستند. ابعاد سرمایه گذاری از مفهوم آن گرفته تا انواع و شیوه‌های آن همگی به یک اندازه مهم هستند. جا دارد که در ادامه به شناخت آن بپردازیم.

    انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

    سرمایه گذاری زمینه‌های متفاوتی دارد و شامل اوراق قرضه و بانک، بازار طلا وسکه، سهام، بانک، بازار خودرو، صندوق‌های سرمایه گذاری، ارز دیجیتال، مسکن می‌شود. در ادامه به طور مختصر به این بازارها اشاره می‌کنیم.

    بازار طلا و سکه

    سکه و طلا از جمله سرمایه گذاری‌های محبوب در میان افراد جامعه است. افراد به آسانی می‌توانند سکه و طلای مورد نیاز خود برای سرمایه گذاری را پیدا کنند، همچنین این دارایی توانسته است قدرت خرید سرمایه گذاران را در بازه های زمانی کوتاه مدت و بلندمدت در برابر فشار تورمی حفظ کند. سرمایه گذاری در طلا و سکه از طریق خرید صندوق طلا نیز امکان‌پذیر است. این کار باعث می‌شود خرید سکه و طلا با پول کم هم ممکن باشد.

    بازار بورس

    سرمایه گذاری در بازار اوراق بهادار از دیگر روش‌های سرمایه گذاری محسوب می‌شود. این بازار در بلندمدت از سایر کلاس‌های دارایی رسمی سوددهی بالاتری داشته است. برای سرمایه گذاری در بازار بورس دو راه وجود دارد: سرمایه گذاری مستقیم و سرمایه گذاری غیرمستقیم.

    در سرمایه گذاری مستقیم، فرد سرمایه گذار با اتکا به دانش اقتصادی و مالی خود سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را معامله می‌کند. اما در روش غیرمستقیم، سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه گذاری شروع به فعالیت می‌کنند.

    بانک

    افرادی که تمایل دارند از پس اندازهای خود بصورت ماهانه کسب سود کنند و هیچ گونه ریسکی متوجه سرمایه گذاری آنان نباشد در بانک سپرده گذاری می‌کنند. سرمایه گذاری در بانک بر خلاف سرمایه گذاری در بورس و سکه و طلا دارای ریسک سرمایه گذاری نیست و مناسب افرادی است که شخصیت سرمایه گذاری ریسک گریزی دارند.

    بازار خودرو

    خودرو در سراسر دنیا به عنوان یک کالای مصرفی شناخته می‌شود، اما در ایران به دلیل کمبود عرضه و ممنوعیت واردات به عنوان یک کالای سرمایه ای از آن یاد می‌شود. سرمایه گذاری در بازار خودرو با وجودی که می‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد، معایب خاصی هم دارد. در صورت تصادف ارزش خودرو به شدت کاهش می‌یابد. همچنین نگهداری از خودرو هزینه‌های ثابتی همچون حق بیمه و لوازم مصرفی دارد و با استهلاک هم روبرو می‌شود.

    صندوق های سرمایه گذاری

    صندوق های سرمایه گذاری یک روش غیرمستقیم برای سرمایه گذاری در بورس هستند. این صندوق ها بسته به نوعی که دارند، سبد سرمایه گذاری متفاوتی دارند. به همین دلیل صندوق های سرمایه گذاری برای افراد ریسک گریز و ریسک پذیر گزینه های جذابی دارند.

    افرادی که شخصیت سرمایه گذاری ریسک گریزی دارند، می‌توانند در صندوق درآمد ثابت یا صندوق های تضمین اصل سرمایه سرمایه گذاری کنند. از سوی دیگر افرادی که می‌خواهند از رشد بازار بورس بهره‌مند شوند، می‌توانند در صندوق های سهامی و صندوق های بخشی سرمایه گذاری کنند.

    صندوق های سرمایه گذاری دارای تنوع بیشتری نیز هستند. زیرا صندوق های طلا را هم در برمی‌گیرند. سبد سرمایه گذاری این صندوق‌ها بر اساس گواهی سپرده سکه طلا و گواهی سپرده شمش طلا تشکیل شده است.

    بازار ارزهای دیجیتال

    بازار ارز دیجیتال سابقه طولانی ندارد. اما با همین سابقه کوتاهی که داشته است توانسته سودهای نجومی را به برخی از سرمایه گذاران ارائه دهد. با این حال، سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال ریسک بسیار بالایی نیز دارد. این بازار می‌تواند در کمتر از چند روز نوسانات بالایی را تجربه کند. به همین دلیل هم برای سرمایه گذاران ریسک گریز جالب نیستند.

    بازار مسکن

    بازار مسکن را شاید بتوان جذاب ترین بازار ار نظر سرمایه گذاران ایرانی در نظر گرفت. ورود به این بازار به سرمایه اولیه بالایی نیاز دارد. به همین دلیل با توجه به رشد قیمت مسکن در سال‌های اخیر، ورود به بازار مسکن برای بسیاری از سرمایه گذاران امکان پذیر نیست. سرمایه گذارانی که تمایل دارند در بازار مسکن سرمایه گذاری کنند و سرمایه اندکی در اختیار دارند می‌توانند در صندوق های سرمایه گذاری املاک و مستغلات سرمایه گذاری کنند.

    اوراق

    اوراق گواهی سپرده همچون سرمایه گذاری در بانک هستند با این تفاوت که سود سرمایه گذاری بالاتری دارند. این نوع سرمایه گذاری مناسب افرادی است که می‌خواهند سرمایه اولیه آن ها از ریسک مصون باشد.

    چرا باید سرمایه گذاری کنیم؟

    تنها راه فرار از تله تورم و حفظ قدرت خرید در شرایط تورمی، یک سرمایه گذاری مناسب است. نگه داشتن پس انداز به صورت نقد یا در جای نادرست موجب می‌شود سرمایه در دست افراد به مرور زمان قدرت خرید خود را از دست بدهد. با کاهش قدرت خرید به تبع رفاه فرد نیز کاهش خواهد یافت. این در حالی است که انتخاب یک گزینه مناسب برای آینده فرد و خانوارها اهمیت دارد.

    انواع سرمایه گذاری از نظر زمانی

    مهم‌ترین نکته در سرمایه گذاری، انتخاب نوع سرمایه گذاری است. اما دوره سرمایه گذاری نیز دارای اهمیت بالایی است. به همین دلیل برخی از افراد باتوجه به نوع سرمایه گذاری و استراتژی که دارند سرمایه گذاری خود را به سه دوره اصلی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم می‌کنند.

    سرمایه گذاری کوتاه مدت

    سرمایه گذاری کوتاه مدت به سرمایه گذاری گفته می‌شود که دوره سرمایه گذاری آن کمتر از یک سال باشد. در سرمایه گذاری کوتاه مدت آنچه که اهمیت دارد، میزان نقدشوندگی سرمایه گذاری مورد نظر است. به عنوان مثال خرید طلا و دلار به دلیل اینکه نقد شوندگی بالایی دارند، می‌توانند در یک دوره زمانی کوتاه مدت سود مناسبی برای سرمایه گذاران داشته باشند.

    سرمایه گذاری میان مدت

    سرمایه گذاری میان مدت به سرمایه گذاری گفته می‌شود که دوره سرمایه گذاری آن حدودا 2 الی 3 سال باشد. در سرمایه گذاری میان مدت، نقد شوندگی سرمایه گذاری اهمیت بالای خود را از دست می‌دهد. در عوض ریسک اهمیت زیادی دارد.

    سرمایه گذاری بلندمدت

    سرمایه گذاری بلند مدت به یک سرمایه گذاری با دوره زمانی بیش از پنج سال اطلاق می‌شود. بهترین سرمایه گذاری بلندمدت، سرمایه گذاری در بورس است. زیرا سرمایه گذاری در بورس در بلندمدت بازدهی بالاتری نسبت به سایر دارایی ها داشته است. همان طور که گفتیم این کار با استفاده از سرمایه گذاری مستقیم در بورس یا از طریق صندوق‌های سهامی انجام می‌شود.

    سرمایه گذاری چیست؟

    سرمایه گذاری بر اساس قدرت ریسک پذیری

    در سرمایه گذاری بحثی به نام ریسک وجود دارد. برخی از افراد جامعه دارای شخصیت سرمایه گذاری ریسک پذیر و برخی دیگر دارای شخصیت سرمایه گذاری ریسک گریز و عده‌ای نیز ریسک خنثی هستند.

    برای هریک از این افراد نوع سرمایه گذاری خاصی پیشنهاد می شود. سرمایه گذاری در بانک و صندوق های درآمد ثابت برای افرادی مناسب است که شخصیت سرمایه گذاری ریسک گریزی دارند. اما سرمایه گذاری در صندوق های سهامی و صندوق های سرمایه گذاری در طلا برای افرادی که شخصیت سرمایه گذاری ریسک پذیرتری دارند، مناسب است. زیرا این افراد فقط به دنبال پوشش تورم نیستند بلکه می خواهند بازدهی بالاتری از نرخ تورم داشته باشند. البته باید به یاد داشت که ریسک بورس به طور کلی بالاتر از طلا است.

    از طرفی افرادی که ریسک خنثی هستند، به نحوی ریسک سرمایه گذاری برای آنان اهمیت چندانی ندارد می توانند ترکیبی از دارایی‌های ریسکی و تضمینی انتخاب کنند.

    سرمایه گذاری چه مزایایی دارد؟

    سرمایه گذاری دارای مزایابی است که در کوتاه مدت و بلندمدت می‌تواند قدرت خرید و رفاه سرمایه گذار را حفظ کند. این موضوع باعث می‌شود افراد بتوانند سطحی از قدرت خرید خود را به خصوص در شرایط تورمی حفظ کرده و حتی تا حدودی بهبود نیز حاصل کنند.

    با سرمایه گذاری صحیح ارزش پول شما در برابر تورم حفظ می شود!

    اولین نکته‌ای که در سرمایه گذاری وجود دارد حفظ قدرت خرید پول است. به این معنی که فرد سرمایه گذار به امید افزایش قدرت خرید در یک بازار شروع به سرمایه گذاری می‌کند. البته بازارهای مختلف قدرت متفاوتی در حفظ ارزش پول دارند. گزینه‌های کم ریسک معمولا بخشی از تورم را در شرایط افزایش چشمگیر پوشش می‌دهند.

    کاهش دغدغه های دوران بازنشستگی

    یکی دیگر از مهم ترین مزایای سرمایه گذاری در بلندمدت، کاهش دغدغه‌های دوران بازنشستگی است. افراد با یک سرمایه گذاری مناسب در دوران کاری خود می توانند از سود سرمایه گذاری خود در دوران بازنشستگی استفاده کنند.

    ساده‌ترین تعریفی که می‌توان در جواب به سوال «سرمایه گذاری چیست؟» ارائه کرد این است که سرمایه گذاری به قرار دادن وجوه نقد در زمینه‌های سرمایه گذاری مختلف مانند اوراق قرضه و سپرده، سهام، طلا و املاک و مستغلات می‌گویند. باید گفت که سرمایه گذاری تنها کاری است که از طریق آن می‌توانیم ارزش وجوه نقد خود را در برابر امواج سهمگین تورم حفظ کنیم.
    البته این سوال که «کدام سرمایه گذاری برای کدام یک از ما بهتر است؟» نیز از عمده سوالاتی است که جا دارد به آن پاسخ دهیم. هر کدام از ما دارای ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی از یکدیگر هستیم. به همین ترتیب شخصیت سرمایه گذاری هر کس از دیگری متفاوت است. به عنوان مثال می‌توان به این مهم اشاره کرد که عده‌ای از ما ریسک گریز هستیم و عده‌ای دیگر ریسک پذیر. برای هر کدام از این دو دسته راه‌‎های سرمایه گذاری متفاوتی پیشنهاد می‌شود. بهتر است برای این که به جواب درست این سوال برای خودمان برسیم، اول از همه سنجش ریسک کنیم و بعد از آن که مشخص شد جزو کدام دسته از سرمایه گذاران هستیم به سراغ اهداف مالی خود و محدوده‎‌های زمانی و انتظارات‌مان از بازدهی سرمایه گذاری برویم تا بهترین انتخاب را در نوع سرمایه گذاری مناسب خود داشته باشیم.