چگونه ماشین ارزان بخریم؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 1847
    • 0
    چگونه ماشین ارزان بخریم؟

    بسیاری از مردم این سوال برای آن‌ها بوجود آمده است که کجا می‌توان خودرو ارزان خرید. چون ثبت نام برای قرعه کشی خودرو کاملا شانسی است بهترین راه برای خرید خودرو، اقدام از طریق بورس کالا است. هرچند فعلا تعداد کمی خودرو برای عرضه در بورس کالا وجود دارد و تنوع آنها هم کم است.

    زمانی که اقتصاد یک کشور وارد شرایط تورمی شود، نگه‌داری پول نقد کار بسیار اشتباهی است. علت هم آن است که در این شرایط به دلیل افزایش قیمت کالا و خدمات، وجه نقد موجود در دست افراد ارزش خود را از دست می‌دهد.

    به عبارت دیگر می‌توان گفت به مرور زمان قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. به همین دلیل افراد برای جلوگیری از بی‌ارزش شدن دارایی‌های نقدی خود در شرایط تورم شدید، آنها را به سایر دارایی‌ها تبدیل می‌کنند.

    یکی از اقداماتی که ایرانیان در شرایط تورمی سال‌های اخیر انجام داده‌اند، خرید خودرو بوده است. هرچند خودرو را باید یک کالای مصرفی بادوام دانست و نه یک گزینه برای سرمایه گذاری، اما شرایط خاص آن در ایران باعث شده در سال‌های اخیر قیمت آن رشد چشمگیری پیدا کند.

    در این وضعیت، یکی از سوالاتی که در ذهن افراد جامعه وجود دارد این است که چگونه ماشین ارزان بخریم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا به بررسی علت گرانی خودرو در ایران می‌پردازیم.

    علت گرانی خودرو در ایران

    گرانی خودرو در ایران در سال‌های اخیر علت‌های متفاوتی دارد. اما مهم‌ترین علت آن، تقاضای بیشتر از عرضه خودرو بوده است. دلیل ایجاد تقاضای مازاد برای خرید خودرو در ایران این است که در سال‌های گذشته خودرو از یک کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است.

    به همین دلیل مردم بجای استفاده روز‌مره از خودرو به قصد سرمایه گذاری و اهداف سوداگرانه اقدام به خرید آن می‌کنند. هرچند، تعداد خودرو در ایران هم در مقایسه با جمعیت متقاضی به طور کلی زیاد نیست.

    دلیل مهم دیگری که برای افزایش قیمت خودرو در ایران وجود دارد افزایش قیمت نرخ دلار در بازار آزاد است. زیرا قطعات خودرو و مواد اولیه ساخت قطعات بسیاری از قطعاتی که در ایران تولید می‌شوند، وارداتی هستند. با افزایش قیمت دلار هزینه تمام شده آن‌ها افزایش می‌یابد و بر قیمت نهایی خودرو اثر می‌گذارد.

    این موضوع موجب افزایش قیمت خودرو در جامعه می‌شود. دشواری‌های واردات خودرو و تعرفه‌های گمرکی بالا نیز عامل دیگری برای گران بودن خودرو در کشور به شمار می‌آیند.

    با توجه به این مباحث، اگر کسی بخواهد یک خودروی ارزان در مقایسه با قیمت بازار خریداری کند بهتر است از کجا و چه طریقی اقدام به خرید کند؟ برای پاسخ این سوال به بررسی انواع روش‌های خرید خودرو در ایران می‌پردازیم.

    خرید خودرو در بازار آزاد

    آسان‌ترین و گرانترین روش برای خرید خودرو، خرید آن در بازار آزاد است. در بازار آزاد هم خودروی دست دوم وجود دارد و هم خودروی صفر کیلومتر، زیرا افرادی که به قصد سوداگری اقدام به خرید خودرو کرده‌اند در بازار آزاد خودروی خود را با قیمت بالاتر می‌فروشند.

    علت آسان بودن خرید خودرو در بازار آزاد، گران بودن آن نسبت به گزینه‌های دیگر است. یکی از جاهایی که می‌توان خودرو ارزان خرید، ثبت نام برای خرید خودرو از طریق قرعه کشی در سایت اصلی شرکت‌های خودروسازی است.

    خرید خودرو از طریق قرعه کشی

    باید توجه داشت که خرید خودرو از ثبت نام برای قرعه کشی خودرو در شرکت‌های خودرو سازی کاملا شانسی است و ممکن است فرد خریدار هرگز در قرعه کشی برنده نشود و نتواند صاحب خودروی دلخواه خود بشود.

    از طرفی تعداد بسیار زیادی از افراد جامعه برای اهداف سوداگرانه اقدام به ثبت نام در قرعه کشی خودرو خواهند کرد و شانس برنده شدن افرادی که قصد استفاده روزانه از خودرو را دارند، بسیار کم می‌کنند.

    بسیاری از افرادی که با اهداف سوداگرانه در قرعه‌کشی برنده خودرو شده‌اند، بعد از زمان کوتاهی اقدام به فروش خودروی خود در بازار آزاد خواهند کرد زیرا قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه با یکدیگر اختلاف چشمگیری دارند.

    خرید خودرو از طریق بورس

    مدتی است که روش جدیدی برای خرید خودرو به وجود آمده است. این روش به این صورت است که افرادی که تمایل به خرید خودرو دارند، می‌توانند خودرو مورد نیاز خود را در بازار بورس بخرند. این روش مزایایی که نسبت به روش‌های سنتی دارد این است که برای خرید خودرو لازم نیست در قرعه کشی ثبت نام کنیم.

    دومین مزیتی که در این روش برای خریداران خودرو وجود دارد این است که قیمت خودرو‌های خارجی عرضه شده در بورس ارزان‌تر از بازار آزاد است. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که هنوز خودروهای عرضه شده در این بازار کم تنوع هستند و محدود به برخی از خودروها می‌شوند.

    از جمله این خودرو‌های عرضه شده در بورس می‌توان به خودروی هایما، لاماری دایون و وانت کاپرا اشاره کرد. علاوه بر این خودرو‌ها، کسانی که متقاضی خرید کامیون و کشنده هستند می‌توانند اقدام به خرید کامیون فاو، کامیون فورس و امپارو کنند.

    قیمت خودرو بعد از برجام

    در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که چطور می‌توان خودرو ارزان خرید. حالا می‌خواهیم به وضعیت قیمت خودرو در شرایط احیای برجام هم اشاره‌ای داشته باشیم.

    اگر توافق برجام به ثمر بنشیند، منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور آزاد خواهند شد. همچنین تحریم فروش نفت و تحریم سیستم بانکی کشور نیز احتمالا برداشته می‌شوند. با رفع این تحریم‌ها و آزاد شدن منابع ارزی ایران در خارج از کشور عرضه دلار در داخل افزایش می‌یابد و قیمت دلار روند کاهشی پیدا می‌کند.

    با کاهش قیمت دلار، انتظارات تورمی فعالان بازار خودرو کاهش می‌یابد در نتیجه بخشی از تقاضای سفته‌بازی برای سرمایه گذاری در این بازار از بین خواهد رفت. با از بین رفتن تقاضای سوداگری برای خودرو قیمت آن کاهش می‌یابد.

    علاوه بر تقاضا، قیمت قطعات خودرو نیز با کاهش قیمت دلار افت می‌کنند. با کاهش قیمت قطعات خودرو قیمت تمام شده آن نیز کاهش قابل توجهی خواهد یافت. همه این موارد می‌تواند منجر به ارزان‌تر شدن خودرو در بازار آزاد شوند.

    جمع بندی

    با توجه به اینکه قیمت خودرو در سال‌های گذشته رشد قیمتی بالایی داشته، بسیاری از مردم این سوال برای آن‌ها بوجود آمده است که کجا می‌توان خودرو ارزان خرید.

    در این مطلب به روش‌های خرید خودرو اشاره کردیم. گفتیم که در قرعه کشی خودرو شانس کمی برای برنده شدن وجود دارد، به این ترتیب یکی از بهترین راه‌ها برای خرید خودرو ارزان، اقدام از طریق بورس کالا است.