ساعات معامله در بازارهای مختلف بورس

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 5299
    • 0
    ساعات معامله در بازارهای مختلف بورس

    اگر از یک معامله‌گر باتجربه بپرسید که چه ساعتی برای انجام معاملات در بازه‌های ساعت کاری بورس مناسب است به احتمال بسیار زیاد یک ساعت آخر یعنی 10:30 تا 12:30 را به شما پیشنهاد می‌دهد. بر اساس آن‌چه که تجربه شده باید گفت زمانی بورس شکل جدی‌تری از معاملات را به نمایش می‌گذارد که هم حقیقی‌ها وارد معاملات شده باشند و هم حقوقی‌ها

    تماشای فیلم‌های لرد مآبانه انگلیسی پر از صحنه‌هایی است که ارباب یک خانه بزرگ در ساعتی از روز یا خوشحال از معاملات پر سود و یا دلخور و خسته از بده و بستان‌های سهام که ضرر به همراه داشته‌اند، به خانه برمی‌گردد و از اوضاع و احوال بورس می‌گوید.

    این ارباب سر یک ساعتی می‌رود و سر ساعتی مشخص برمی‌گردد. همه ما می‌دانیم که کار بازار بورس در ساعاتی مشخص از روز انجام می‌شود. اما به دلیل تنوع بورس‌های مختلف، این ساعات کاری هم متنوع هستند؛ بنابراین به عنوان کسی که می‌خواهد در این بازار بزرگ فعالیت داشته باشد باید از ساعات کاری بازار بورس باخبر باشیم و روزهای تعطیل و فعال آن و حتی ساعاتی که بهترین معاملات در آن انجام می‌شود را بشناسیم.

    حتی ممکن است ساعات کار این بازار تغییر کند که آن هم بر مبنای ساعتی مشخص انجام می‌شود. قصد داریم در این فرصت به شناخت زوایا و ابعاد مختلف ساعت کاری بورس بپردازیم.

    ساعت کار بازار بورس ایران

    می‌توان گفت دانستن ساعت کار بورس ایران را باید به قسمت‌های مختلف تقسیم کرد. همان‌طور که اشاره کردیم بورس از قسمت‌های مختلف تشیکل شده است. ساعات کار بورس ایران به دو بخش پیش گشایش و ساعت اجرا یا انجام معاملات تقسیم می‌شود. گرچه می‌توان ساعت کار بورس و انجام معاملات را هم بر اساس رفتار معامله‌گران دسته‌بندی کرد که البته به این بخش به طور جداگانه می‌پردازیم.

    پیش گشایش، 8:45 تا 9

    برای عده‌ای از معامله‌گران بازار بورس که نتایج ساعات ظهر و آخرین دقایق برای‌‎شان بیش‌‎تر اهمیت دارد سخت است که ساعت 8 صبح رایانه یا گوشی هوشمند خود را روشن کنند و پای پرتفوهای خود حاضر شوند تا ثبت معامله کنند. اما زمانی که خبر از خرید یک سهم حساب شده باشد هر معامله‌گری از خواب صبح می‌زند و تمام تمرکز را برای ثبت خرید یا فروش در همین دقایق پیش گشایش به کار می‌گیرد. جالب است بدانیم که بسیاری از افراد فکر می‌کنند این ساعت جزو ساعت کاری بورس به حساب نمی‌آید. این فاصله زمانی هر چند کوتاه برای سفارش‌گیری و ثبت و یا حذف سفارش بسیار مهم است. اما گفتنی است که تنها ثبت در این دقایق انجام می‌شود و نه معامله.

    نکته؛ از سال 1400 به بعد تغییراتی در ساعت پیش گشایش صورت گرفت؛ فاصله زمانی این ساعت تا قبل از این سال از ساعت 8:30 صبح تا 9 بود که با کم شدن 15 دقیقه از ساعت 8:45 تا 9 را در بر گرفت.

    ساعت 9 تا 10:30 صبح (بر اساس رفتار معامله‌گران)

    ساعات کار بورس که در آن می‌توان به انجام معاملات پرداخت از ساعت 9 صبح شروع می‌شود تا 12:30 ظهر. اما دلیل پرداختن ما به ساعت کار بورس از 9 تا 10:30 به دلیل رفتارهای معامله‌گران است. گاهی در این یک ساعت و نیم می‌توان نتایج معاملات را به حساب سوگیری‌های گله‌ای و هیجانات بازار گذاشت. از طرف دیگر، بررسی کندل‌ها و تحلیل تکنیکال هم در تصمیم‌گیری‌هایی که در این بازه صورت می‌گیرد تاثیر زیادی دارد. به این معنی که نمادهای بورسی که از لحاظ تحلیل تکنیکال یا بنیادی وضعیت خوبی دارند، با حجم بالای خرید و فروش مواجه می‌شوند و به همین دلیل هم خرید و فروششان دیدنی است. البته که باید این ساعت را ساعت خواب و بیدار بورس دانست. چراکه معاملات هنوز روی چرخ‌دنده‌های اصلی خود قرار نگرفته‌اند.

    نکته؛ این‌طور که شواهد نشان می‌دهد تا ساعت 10:30 صبح افراد و نهادهای حقوقی فعال در بورس وارد بازار نشده‌اند و حضور جدی معامله‌گرها مربوط به قسمت دوم ساعت کاری بورس می‌شود.

    معاملات جدی تر، 10:30 تا 12:30

    اگر از یک معامله‌گر باتجربه بپرسید که چه ساعتی برای انجام معاملات در بازه‌های ساعت کاری بورس مناسب است به احتمال بسیار زیاد یک ساعت آخر یعنی 10:30 تا 12:30 را به شما پیشنهاد می‌دهد. بر اساس آن‌چه که تجربه شده باید گفت زمانی بورس شکل جدی‌تری از معاملات را به نمایش می‌گذارد که هم حقیقی‌ها وارد معاملات شده باشند و هم حقوقی‌ها. البته گفتنی است که مهم‌ترین عاملی که این ساعت را جدی‌تر از دقایق دیگر ساعت کار بورس می‌کند مشخص شدن قیمت به‌روزشده ارزهای جهانی مانند یورو و دلار و همچنین فلزات در سطح جهان است. در برخی موارد هم گزارش‌های شرکت‌ها تاثیر مهمی روی قیمت آنها می‌گذارد. قیمت موارد نامبرده از ساعت 10 صبح به وقت ایران تعیین می‌شود. معامله‌گرانی که دیدی گسترده‌تر دارند، این ساعت را برای انجام معاملات خود انتخاب می‌کنند.

    زمان معاملات تالارهای بورس کالای ایران

    از قراردادهای نسیه گرفته تا قرارداد سلف، آتی و سلف استاندارد در بورس کالای ایران انجام می‌شوند. دسته بندی‌های ساعات معامله در بازارهای مختلف بورس شامل حال تالارهای بورس کالای ایران هم می‌شود که به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت؛

    · تالار کشاورزی؛ گندم خوراکی تا ذرت دانه‌ای و دیگر محصولات که در حوزه مزرعه و کشاورزی قرار می‌گیرد در رینگ معاملاتی این تالار قرار دارد. ساعت معاملاتی بورس در تالار کشاورزی از ساعت 13 شروع می‌شود.

    · تالار پتروشیمی؛ محصولات شیمیایی و پلیمری و دیگر محصولات به دست آمده در صنعت پتروشیمی مانند گریدهای PET در تالار پتروشیمی بورس کالا معامله می‌شوند. فعالیت در این تالار از 12:30 بعد از ظهر، از شنبه تا چهارشنبه آغاز می‌شود.

    · تالار فرآورده‌های نفتی؛ محصولاتی که از دل پالایشگاه‌ها به دست می‎آیند در این تالار معامله می‌شوند. لوبکات، گوگرد کلوخه و گرانوله از انواع محصولات معروف این تالار در بورس کالا است. ساعت معاملاتی فرآورده‌های نفتی در تالار مربوطه‌اش از ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه آغاز می‌شود.

    · تالار صنعتی بورس؛ ساعت کار بورس در تالار صنعتی بورس زمان مشخص خود را دارد. از فولاد گرفته تا سنگ آهن و مس و آلومنیوم در این تالار از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11 صبح معامله می‌شوند.

    · گواهی سپرده کالایی؛ معاملات مربوط به گواهی سپرده کالایی سکه تمام بهار آزادی که شامل تحویل یک روزه می‌شوند را در برنامه ساعت معاملاتی 11:30 تا 12 ظهر گذاشته‌اند.

    · تالارهای فرعی؛ معامله محصولات قابل عرضه در بازار فرعی که مربوط به اموال غیرمنقول است در این تالارها معامله می‌شوند.

    · قراردادهای مشتقه؛ معاملات قراردادهای مشتقه هم در میان ساعت کار بورس جایگاه خود را دارند. قرارداد‌هایی که شامل انواع آتی و اختیار معامله می‌شوند در بورس کالا از ساعت 10 تا 15، از روز شنبه تا چهارشنبه انجام می‌شوند.

    ساعت معاملاتی فرابورس

    زمانی که حرف از ساعت کار بورس و جزئیات ساعات معامله بازارهای مختلف بورس به میان می‌آید، نمی‌توان نام فرابورس را فراموش کرد. فرابورس بازاری مشابه بورس اوراق بهادار تهران است که با شرایطی متفاوت و البته آسان‌تر ورود شرکت‌ها را به خود سریع‌تر می‎‌کند. فرابورس دارای بازارهای اول و دوم و سوم است که هر کدام‌شان شرایط پذیرش مختلفی دارند. گفتنی است که بازار پایه و ابزار نوین مالی نیز در فرابورس فعال هستند. ساعت معامله فرابورس از 8:45 دقیقه تا 9 صبح مربوط به پیش گشایش و از ساعت 9 تا 15 مربوط به انجام معاملات است.

    آیا بورس پنج شنبه تعطیل است؟

    گفتنی است که ساعت کار بورس ایران از شنبه تا چهارشنبه است و روزهای پنجشنبه فعالیتی در این بازار وجود ندارد. بورس در روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات رسمی فعالیتی ندارد و دوباره بازگشایی معاملات بعد از پایان هر هفته از شنبه هفته بعد شروع می‌شود.

    ساعت کاری بورس

    بهترین ساعت معامله در بازار بورس چه زمانی است؟

    بر اساس اهداف معامله‌گرها می‌توان گفت که بهترین ساعت معامله در ساعت کاری بورس متنوع است. عده‌ای از معامله‌گران که از قبل اهداف معاملاتی خود را مشخص کرده‌اند بهترین ساعت معامله در بورس را همان زمان پیش گشایش می‎دانند. به عنوان مثال اگر پذیره نویسی و عرضه اولیه در کار باشد، معامله‌گر بهتر است تمام تمرکز خود را برای ساعت 8:45 تا 9 صبح قرار دهد. اما عده‌ای دیگر از معامله‌گران هم هستند که با صبر منتظر قسمت دوم ساعت معاملاتی بورس می‌مانند و زمانی شروع به فعالیت می‌کنند که هیجانات بازار از بین رفته است و ارقام ارزها در بازار آزاد مشخص شده است.

    ساعت کار بورس در بعد از ظهر چگونه است؟

    همان‌طور که اشاره کردیم ساعات کار بورس از ساعت پیش گشایش 8:45 صبح تا ساعت کاری 12:30 ظهر است. گفتنی است که ساعت کار بورس در بعد از ظهر بنا به تشخص مدیر ناظر بازار ممکن است در روزهایی تمدید شود. در صورتی که مدیر ناظر ساعتی را برای تمدید ساعات معاملات در بعد از ظهر اعمال نکند پس بورس هم در ساعت مشخص شده یعنی 12:30 بسته می‌شود.

    تغییر ساعت کار بازار بورس؟

    ممکن است سازمان بورس اوراق بهادار بنا به دلایلی اقدام به اجرای تبصره‎های جدید کند که به دنبال آن‌ها ساعت کار بورس هم تغییر می‌کند. این اتفاق افتاده است که انجام معاملات بورس در بازه زمانی یک سال برحسب دستورات اعمال شده، چندین بار تغییر کرده است.

    با تمامی توضیحات بالا به نظر می رسد عده زیادی از افراد زمان و دانش کافی برای اینکه روزانه با این بازار درگیر باشند را ندارند، به همین منظور واحدهای مالی به نام صندوق سرمایه گذاری شکل گرفته است که با کمک آن ها می توانید در هر زمانی از شبانه روز بر روی اوراق و معاملاتی کارشناسان مالی در شرکت های بزرگ آن ها را تحلیل کرده اند سرمایه گذاری کنید. این صندوق ها با ریسک بسیار پایین مانند صندوق درآمد ثابت و یا با سرمایه گذاری بر روی طلا و سکه مانند صندوق طلا در دسترس شما هستند.

    تالار کشاورزی، تالار پتروشیمی، تالار فرآورده‌های نفتی، تالار صنعتی بورس، گواهی سپرده کالایی، تالارهای فرعی و قراردادهای مشتقه
    ساعت معامله فرابورس از 8:45 دقیقه تا 9 صبح مربوط به پیش گشایش و از ساعت 9 تا 15 مربوط به انجام معاملات است.
    ساعت کار بورس ایران از شنبه تا چهارشنبه است و روزهای پنجشنبه فعالیتی در این بازار وجود ندارد.