صندوق تضمین اصل سرمایه کیان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

سروش گرامی
    • اشتراک‌گذاری
    • 3539
    • 0
    صندوق تضمین اصل سرمایه کیان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

    صندوق تضمین اصل سرمایه کیان برخلاف سایر صندوق‌های سهامی و مختلط بازار، اصل سرمایه شما را ضمانت کرده و بار تشخیص دوره‌های رونق و رکود بازار سهام را از دوش شما بر می‌دارد.

    صندوق تضمین اصل سرمایه کیان، یک صندوق سرمایه گذاری از نوع مختلط است اما با یک تفاوت بزرگ! اصل سرمایه افرادی که به سرمایه گذاری در این صندوق بپردازند، ضمانت می‌شود. به بیان دیگر، شما با سرمایه گذاری در این صندوق، به هیچ عنوان زیان نخواهید کرد و در شرایط رونق بازار نیز از سود بازار سرمایه بهره مند خواهید شد.

    صندوق تضمین اصل سرمایه کیان چه مشکلی را از شما حل می کند؟

    ماموریت این صندوق، بهره‌مند کردن سرمایه گذاران از رشدهای بازار سرمایه در زمان‌های رونق و ایجاد بازدهی چند پله بالاتر از صندوق‌های درآمد ثابت است. همچنین در مواقع رکود بازار سهام، عمده منابع این صندوق در اوراق و سپرده سرمایه گذاری می‌شود تا بهترین بازدهی ممکن برای سرمایه گذاران ایجاد گردد. ضمن این که چنانچه از اسم صندوق بر می‌آید، در بازه‌های بالای یک سال، اصل سرمایه گذاری شما تضمین شده است.

    استراتژی سرمایه گذاری صندوق جدید کیان

    همانطور که پیشتر اشاره کردیم، این صندوق، یک صندوق سرمایه گذاری مختلط است. پرتفولیوی صندوق‌های مختلط، ترکیبی از سهام، اوراق و سپرده بانکی است. در صندوق تضمین اصل سرمایه کیان، در مواقع خوش بینی به بازار سهام، تا %60 از منابع صندوق به سهام تخصیص داده می‌شود تا سرمایه گذاران از بازدهی بازار سرمایه منتفع شوند و مابقی منابع صندوق در بانک‌های با تراز مثبت یا اوراق با درآمد ثابت، سرمایه گذاری می‎گردد. اما در مواقع نااطمینانی یا زمان‌هایی که ارزش‌گذاری بورس ایران مناسب ارزیابی نمی‌شود، وزن سهام صندوق تا %40 کاهش یافته و مابقی منابع به اوراق یا سپرده بانکی تخصیص داده می‌شود تا سرمایه گذاران تا حد ممکن از ریسک بازار سرمایه دور نگه داشته شوند و در عین حال از سود بدون ریسک نیز برخوردار شوند.

    صندوق تضمین اصل سرمایه کیان مناسب چه کسانی است؟

    اگر شما جزو کسانی هستید که به دلیل ریسک گریزی، بارها و بارها از بازدهی‌های جذاب بورس ایران جا مانده‌اید و تا مدت‌ها خود را سرزنش کرده‌اید، این صندوق مخصوص شماست! چرا که با سرمایه گذاری در این صندوق، حدود نیمی از سرمایه شما همواره به اندازه سود بدون ریسک رشد خواهد کرد و نیمی دیگر از سرمایه شما نیز در بازار سرمایه ایران و در شرکت‌هایی با بیشترین پتانسیل رشد سرمایه گذاری شده است. از همه مهم‌تر این که اصل سرمایه شما محفوظ و توسط گروه مالی کیان تضمین شده است.

    ضامن اصل سرمایه سرمایه گذاران صندوق تضمین اصل سرمایه کیان کیست؟

    ضامن آورده اولیه سرمایه گذاران صندوق تضمین اصل سرمایه کیان، گروه مالی کیان است و حداقل مدت سرمایه گذاری جهت بهره‌مند شدن از تضمین اصل سرمایه نیز 365 روز در نظر گرفته شده است اما هیچ محدودیتی برای ابطال واحدهای سرمایه گذاری پیش از این موعد وجود ندارد. با سرمایه گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه کیان، دیگر نیازی به رصد روزانه بازار نخواهید داشت.

    با سرمایه گذاری در این صندوق دیگر نیازی به رصد کردن روزانه متغیرهای اثرگذار بر بازار سرمایه نخواهد بود چرا که یک تیم متخصص، به طور پیوسته به تحلیل وضعیت کلان و همچنین وضعیت شرکت های حاضر در بورس پرداخته و هر گاه که فضا را مناسب سرمایه گذاری در بورس تشخیص دهد، وزن سهام صندوق را افزایش می‌دهد و برعکس این کار را در شرایطی که وضعیت بازار چندان مساعد نباشد، انجام می‌دهد. در صورت سرمایه گذاری در این صندوق، دیگر نیازی نیست تا سرمایه خود را بین صندوق های درآمد ثابت و سهام جا به جا کنید، چرا که مدیر این صندوق به صورت فعال عمل می‌نماید و در بهترین زمان ممکن، منابع صندوق را از اوراق و سپرده به سهام و برعکس تبدیل می‌نماید.

    پذیره‌نویسی صندوق تضمین اصل سرمایه کیان چگونه انجام می‌شود؟

    گروه مالی کیان از تاریخ 17 تا 25 اردیبهشت 1402 شروع به پذیره نویسی این صندوق خواهد کرد. شما از طریق اپلیکیشن کیان دیجیتال، امکان سرمایه گذاری در این صندوق و سایر صندوق‌های گروه مالی کیان را خواهید داشت و همچنین می‌توانید به صورت لحظه‌ای، ارزش دارایی‌های خود در هر یک از صندوق‌های کیان را مشاهده نمایید یا در صورت نیاز به نقدینگی، اقدام به ابطال واحدهای خود کنید.

    سازوکار تضمین اصل سرمایه سرمایه گذاران

    گروه مالی کیان در ازای تضمین اصل سرمایه تمامی سرمایه گذاران، از محل سود آنها به صورت پلکانی کارمزد دریافت می‌کند. کارمزد دریافتی در صورتی که بازدهی صندوق زیر 20 درصد باشد، صفر خواهد بود. از طرفی در صورتی که بازدهی صندوق بین 20 تا 30 درصد باشد، %15 از مازاد نسبت به %20، کارمزد دریافت خواهد شد. این کارمزد برای بازدهی بین 30 تا 40 درصدی، %25 از مازاد نسبت به %30 بوده و برای بازدهی بالای 40 درصدی، %35 از مازاد نسبت به %40 خواهد بود. برای این که این موضوع را بهتر درک کنید، مثالی ارائه می‌کنیم.

    اگر 100 میلیون تومان در صندوق تضمین اصل سرمایه کیان سرمایه گذاری کنید و سود آن به 24 درصد برسد، کارمزد پرداختی شما 600 هزار تومان خواهد بود. با هم این مثال را محاسبه می‌کنیم. بازدهی شما بین 20 تا 30 درصد قرار می‌گیرد و بنابراین 15 درصد از مازاد آن کارمزد خواهد بود. مازاد نیز برابر است با 20-24 یا همان 4 درصد. بنابراین مقدار 100 میلیون را در این اعداد ضرب می‌کنیم یا به عبارتی: 0.15*0.04*100,000,000 که برابر است با 600 هزار تومان. یعنی 24 میلیون تومان سود می‌کنید و 600 هزار تومان از آن کارمزد است.

    حالا فرض کنید سود صندوق فوق به 34 درصد برسد و 100 میلیون تومان در آن سرمایه گذاری کرده باشید. کارمزد شما پلکانی محسوب می‌شود به این معنی که یک بار مازاد بازدهی برای بالای 30 درصد را به دست می‌آوریم که برابر است با 4 درصد. 25 درصد از این 4 درصدِ مازاد طبق فرمول بالا کارمزد خواهد بود. یعنی 0.25*0.04*100,000,000 یا به عبارتی یک میلیون تومان. اما باید توجه کرد که کارمزد پرداختی بیشتر می‎شود چرا که یک بار هم باید مازاد کارمزد 20 درصد را حساب کنیم. یعنی از آنجا که بازدهی بالای 30 درصد است و 10 درصد بالاتر از حداقل 20 درصد اعلامی می‌باشد، باید مبلغ 0.15*0.10*100,000,000 معادل یک و نیم میلیون تومان را نیز به کارمزد بالا اضافه کرد. در نتیجه اگر صندوق 34 درصد سود بدهد شما 2.5 میلیون تومان در مجموع کارمزد پرداخت می‌کنید. یعنی 34 میلیون تومان در این مثال سود می‌کنید و 2.5 میلیون تومان از آن را باید به عنوان کارمزد پرداخت کنید.

    در نهایت اگر صندوق بالای 40 درصد عایدی داشته باشد، شما باز هم باید به صورت پلکانی کارمزد سطوح را پرداخت نمایید. باز هم فرض کنید 100 میلیون تومان در این صندوق سرمایه گذاری کرده‌اید و 46 درصد سود داده باشد. در این صورت هم باید مازاد 10 درصدی بالای 20 درصد، هم مازاد 10 درصدی بالای 30 درصد و هم مازاد بالای 40 درصد را به عنوان کارمزد پرداخت کنید. یعنی به عبارتی: 0.15*0.10*100,000,000 یا 1.5 میلیون تومان را با 0.25*0.10*100,000,000 یا 2.5 میلیون تومان و 0.35*0.06*100,000,000 یا 2.1 میلیون تومان جمع می‌کنیم. یعنی در مجموع 46 میلیون تومان سود می‌کنید و 6 میلیون و 100 هزار تومان از آن را به عنوان کارمزد پرداخت کنید.

    تعهد رکن ضامن در پرداخت وجه

    اگر فرد حداقل 365 روز این صندوق را تحت مالکیت خود نگه دارد و بعد آن را ابطال کند، در صورتی که مبلغ ابطال سرمایه گذاری وی از اصل مبلغ سرمایه گذاری او کمتر باشد، مدیر صندوق باید ظرف یک روز کاری از تاریخ تایید ابطال، به ضامن جبران اصل مبلغ سرمایه گذاری اعلام کرده و وی باید ظرف سه روز کاری مبلغ لازم را به حساب صندوق واریز و توسط مدیر صندوق به حساب دارنده واحدهای سرمایه گذاری پرداخت نماید. در ازای هر روز تاخیر در ایفای تعهدات ضامن جبران اصل مبلغ سرمایه گذاری باید روزانه مبلغی معادل شش در ده هزار مبلغ جبرانی را علاوه بر مبلغ جبرانی به حساب دارنده واحدهای سرمایه گذاری واریز نماید.

    مزیت این صندوق نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت

    مزیت این صندوق نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت، امکان افزایش بازدهی به وسیله افزایش وزن سهام در دوره‌های رونق بازار سرمایه است در حالی که وزن سهام در صندوق‌های درآمد ثابت محدود به 15 درصد است. همین موضوع موجب می‌شود که بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت چندان متاثر از جو عمومی بازار سرمایه نباشد و در یک محدوده 20 تا 25 درصدی قرار گیرد در حالی که در صندوق‌های مختلط به واسطه امکان افزایش وزن سهام تا محدوده 60 درصد، امکان کسب بازدهی بسیار بالاتر وجود دارد.

    صندوق تضمین اصل سرمایه کیان برای افراد ریسک گریز با افق زمانی میان مدت که به دنبال حفظ قدرت خرید خود هستند نیز مناسب است. چرا که مدیر این صندوق، هر روزه در پی اتخاذ تصمیم برای ایجاد ترکیب بهینه بین سهام، اوراق و سپرده بوده و به این شکل، بازدهی سهام را نیز به بازدهی بدون ریسک شما اضافه خواهد کرد. همچنین برای اطمینان خاطر سرمایه گذران، اصل سرمایه آنها نیز تضمین شده است.

    مزیت این صندوق نسبت به صندوق‌های سهامی

    اگر شما هم جزو کسانی هستید که در مواقع نامناسب مثل مرداد ماه 1399 در بازار سهام ایران چه به صورت خرید سهام و چه به صورت خرید صندوق‌های سهامی یا مختلط، و برای بهره‌مند شدن از بازدهی رویایی آن سرمایه گذاری کرده‌اید، به احتمال زیاد با تجارب ناخوشایند زیادی رو به رو شده‌اید. صندوق تضمین اصل سرمایه کیان در جهت رفع این مشکل به وجود آمده است. این صندوق بر خلاف سایر صندوق‌های سهامی و مختلط بازار، اصل سرمایه شما را گارانتی کرده و بار تشخیص دوره‌های رونق و رکود بازار سهام را از دوش شما بر می‌دارد. ضمن اینکه در این صندوق دست مدیر دارایی برای کاهش وزن سهام تا 40 درصد از کل پرتفولیو باز است اما در صندوق های سهامی این مورد امکان پذیر نیست و حداقل وزن سهام در صندوق های سهامی 70 درصد است.

    مقایسه سود صندوق تضمین اصل سرمایه کیان (در صورت وجود صندوق از آغاز دهه 90)

    در این قسمت به مقایسه بازدهی بین گزینه‌های مختلف سرمایه گذاری می‌پردازیم و نشان می‌دهیم که اگر صندوق اصل تضمین سرمایه با این استراتژی خاص خود وجود داشت، چه بازدهی کسب می‌کرد. همان طور که در نمودار زیر مشخص است، اگر 100 واحد (مثلا 100 میلیون تومان) را در شاخص کل سرمایه گذاری می‌کردید، تا پایان سال 1400 سرمایه شما بیش از 75 برابر (یا به عبارتی 7 میلیارد و 542 میلیون تومان) می‌شد. اگر این 100 میلیون تومان را صرف خرید دلار کرده بودید، پول شما تا پایان 1401 تقریبا 25.6 برابر می‌شد و با سرمایه گذاری در آپارتمان در شهر تهران نیز سرمایه شما حدودا 30 برابر شده بود. این در حالی است که با استراتژی صندوق اصل تضمین سرمایه کیان، سرمایه شما از ابتدای سال 1390 تقریبا 49 برابر شده بود. همچنین مشخص است که عایدی این صندوق بسیار بالاتر از تورم بوده است.

    بازدهی محاسبه شده بدون احتساب کارمزد متغیر است.

    جمع‌بندی

    در پایان باید گفت که اگر حاضر به تحمل ریسک بازار سرمایه ایران نیستید و نمی خواهید که اصل سرمایه خود را به خطر بیندازید و در عین حال، مایل به بهره مند شدن از بازدهی جذاب سهام هستید، می توانید از سرمایه گذاران این صندوق باشید. اگر در بازه زمانی زیر یک سال به سپرده بانکی خود نیاز ندارید، به سرمایه گذاری در این صندوق فکر کنید.