اجاره خانه در کدام کشورها بیشتر رشد کرده است؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 511
    • 0
    اجاره خانه در کدام کشورها بیشتر رشد کرده است؟

    اجاره بها در کشور ترکیه از سال 2015 تا فصل چهارم 2022 حدود 156 درصد رشد کرده است. این در حالی است که این میزان در ایران بسیار بالاتر است.

    اجاره خانه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خانوارهای ایرانی است. برحسب داده‌های رسمی مرکز آمار ایران، حدود 36 درصد درآمد خانوارهای ایرانی صرف هزینه اجاره مسکن می‌شود. این عدد واقعا بزرگ است زیرا بیش از یک سوم درآمد هر خانوار در ماه باید صرف اجاره بهای منزل مسکونی شود.

    برای این که این عدد برای افراد جامعه قابل درک‌تر باشد باید به هزینه خوراک در هر ماه برای هر خانوار شهری در ایران توجه کرد. هر خانوار شهری در سال 1400 حدود 27 درصد درآمد ماهیانه خود را صرف هزینه خوراک می‌کرد. هزینه اجاره بهای ماهانه حدودا 9 درصد بالاتر از هزینه خوراک برای هر خانواده شهری ایرانی است. با توجه به این اعداد می‌توان دریافت که حدود 53 درصد درآمد خانوارهای ایرانی در ماه، صرف هزینه اجاره بها و خوراک می‌شود. البته این عدد در نقاط مختلف کشور و حتی مناطق گوناگون یک شهر متفاوت است. در ادامه‌ی این مقاله در کیان دیجیتال به مقایسه رشد اجاره بها در کشورهای مختلف از سال 2015 تا سال 2022 می‌پردازیم و خواهیم دید اجاره خانه در کدام کشورها بیشتر رشد کرده است.

    درصد خانوارها بر حسب تملک مسکن

    طبق گزارش مرکز آمار، در سال 1400 بیش از 23 درصد خانوارهای شهری اجاره‌نشین بوده‌اند. این در حالی است که خانوارهای شهری کشور دارای ملک شخصی بیش از 68.3 درصد بوده است. در بخش دیگری از این گزارش به خانوارهای روستایی نیز اشاره شده است. در سال 1400 حدود 5 درصد خانوارهای روستایی مستاجر بوده‌اند. اما خانواده‌های روستایی که مالک ملک مسکونی بوده‌اند تقریبا 87 درصد بوده‌اند.

    تورم در ایران

    برحسب داده‌های مرکز آمار در بازه زمانی فصل سوم سال 1394 تا فصل دوم سال 1401 شاخص قیمت مصرف کننده بیش از 430 درصد رشد داشته است. این عدد به معنی تورم 430 درصدی در این بازه زمانی است.

    تورم اجاره بها در ایران

    دربازه زمانی 2015 تا 2022 یا به عبارتی در فصل سوم سال 1394 تا فصل سوم 1401 تورم اجاره بها در شهر تهران 398 درصد رشد کرده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی مشخص شده تورم اجاره بهای مسکن در کل کشور بالاتر از 420 درصد رشد داشته است.

    تورم اجاره بهای مسکن در کشور های (OECD)

    در بالا به رشد اجاره در تهران و ایران اشاره کردیم. حالا به رشد اجاره در نقاط مختلف دنیا می‌پردازیم. در اینجا در بازه زمانی فصل سوم 1394 تا فصل دوم 1401 که برابر با فصل اول 2015 تا فصل چهارم 2022 است، رشد اجاره بهای منزل مسکونی در ده کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

    طبق بررسی‌های انجام شده کشور ترکیه در میان کل اعضا بالاترین رشد قیمت اجاره بها را در این بازه زمانی تجربه کرده است. اجاره بها در کشور ترکیه از سال 2015 تا فصل چهارم 2022 حدود 156 درصد رشد کرده است. اما کشور ژاپن در این فاصله زمانی نه تنها رشد قیمت اجاره نداشته است بلکه 1 درصد از قیمت اجاره بهای آن نیز در طول 7 سال کم شده است.

    از سوی دیگر، رشد هزینه اجاره مسکن در این بازه زمانی در کشور‌های فرانسه و ایتالیا کمتر از 5 درصد بوده است و در کشورهای اسپانیا و کره جنوبی اجاره بهای منزل مسکونی کمتر از 10 درصد رشد داشته است.

    در مورد آمریکا این رشد بالاتر بوده و به 33 درصد در بازه 2015 تا 2022 می‌رسد که نسبت به بیشتر کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، میزان بالاتری را به خود اختصاص داده است.

    مقایسه رشد اجاره بها در ایران و کشورهای مختلف

    با توجه به نمودار بالا به صورت واضح می‌توان اختلاف در رشد اجاره بهای منزل مسکونی در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان را مشاهده کرد. طبق بررسی‌های صورت گرفته در این بازه زمانی مشخص، نرخ اجاره بها در کل کشور حدود 140 برابر بیشتر از رشد قیمت اجاره بها در فرانسه بوده است. علت افزایش چشمگیر اجاره بها در ترکیه در این دوره زمانی نیز تورم بالای این کشور در سال‌های اخیر است. هرچند افزایش اجاره بهای مسکن در ترکیه در این بازه زمانی بسیار کمتر از ایران بوده است. برای آشنایی بیشتر در مورد سرمایه گذاری یا خرید خانه در ترکیه بیشتر بخوانید.

    جمع بندی

    در مطلب بالا دریک دوره زمانی مشخص از سال 2015 تا فصل چهارم 2022 رشد اجاره بهای مسکونی تهران، کل کشور و ده کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی را با یکدیگر مقایسه کردیم. در این بررسی، کل کشور با 420 درصد رشد نرخ اجاره بها بالاترین میزان رشد اجاره را در میان گزینه‌های مورد بررسی داشته است. این در صورتی است که در کشور ژاپن در این بازه زمانی هفت ساله نه تنها رشد اجاره نداشته بلکه نرخ اجاره بهای آن یک درصد هم کاهش یافته است.