مفهوم نرخ بازگشت سرمایه و کاربرد آن

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 295
    • 0
    مفهوم نرخ بازگشت سرمایه و کاربرد آن

    یکی از لغاتی که در ادبیات مالی مطرح است و کاربرد زیادی دارد، نرخ بازگشت سرمایه است. اهمیت نرخ بازگشت به این خاطر است که سرمایه گذار می‌تواند از طریق آن، از بازدهی سرمایه گذاری خود در طول زمان آگاه شود.

    در واقع نرخ بازگشت سرمایه، معیار مالی است که درصد عایدی حاصل از یک سرمایه گذاری را در ازای هزینه اولیه سرمایه گذار نشان می‌دهد. این نرخ که با علامت اختصاری ROI نشان داده می‌شود، عبارت است از تقسیم میزان سود سرمایه گذاری به دست آمده بر ارزش اولیه سرمایه گذاری.

    به زبان ساده نرخ بازگشت سرمایه چیست ؟ این نرخ نشان می‌دهد که در ازای هزینه‌ای که برای یک سرمایه‌گذاری کرده‌اید، چند درصد سود به دستن آورده‌اید. محاسبه این نرخ نه تنها در زندگی مالی یک سرمایه گذار بلکه برای تک تک ما کارآمد است. این کار به ما اجازه مقایسه سرمایه‌گذاری‌های مختلف را نیز می‌دهد.

    همه ما می‌دانیم که در آینده به پول بیش‌تری احتیاج پیدا خواهیم کرد؛ بنابراین باید بدانیم که نرخ بازگشت خوب چیست و در کدام کلاس دارایی بهتر می‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد؟

    سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

    نرخ بازگشت سرمایه خوب چیست؟

    قبل از این که به سراغ میزان بازدهی خوب یا همان نرخ بازگشت خوب برویم باید به مسئله‌ای به نام تورم فکر کنیم؛ زمانی که ارزش پول با گذشت زمان کاهش پیدا می‎کند و قیمت اجناس سر به فلک می‌کشد. با این حساب برای این که بتوانیم در آینده قدرت خرید خود را حفظ کنیم، باید پول بیش‌تری داشته باشیم.

    اصلا یکی از دلایل افرادی که سرمایه گذاری میکنند همین مقابله با تورم و افزایش قدرت خرید در آینده است. در واقع این نرخ بازگشت بهتر است تورم را پوشش دهد. حال این سوال مطرح می‌شود که نرخ بازگشت مورد نظر سرمایه در کدام یک از انواع دارایی بیش‌تر است.

    در پاسخ باید گفت که هر کدام از انواع دارایی‌ها دارای نرخ بازده متفاوتی هستند. ما نیز به بررسی برخی از این انواع دارایی خواهیم پرداخت.

    طلا، بازگرداننده نرخ سرمایه

    طلا در اقتصاد تورمی ایران یکی از گزینه‌هایی است که نرخ بازگشت سرمایه نسبتا بالایی داشته است. طلا معمولا به صورت سالانه دچار تغییر قیمت می‌شود و به عنوان یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاری بلند مدت بین اقشار سنتی‌تر به حساب می‌آید. بسیاری از کسانی که قصد سرمایه گذاری دارند به دلایلی مانند اجرت بالا، سختی در نگه‌داری از آن و ترس از سرقت از خرید طلا حتی در زمانی که می‌دانند تا این میزان بازدهی دارد صرف نظر می‌کنند.

    افراد زیادی نمی‌دانند که در صندوق سرمایه گذاری طلا می‌توان همین فلز گرانبها را با امنیت بسیار بالا و اجرت اندک تهیه کرده و به راحتی به بازار این دارایی وارد شد. گرچه باید به این نکته دقت کرد که طلا نیز مانند بازارهای دارایی دچار افول در ارزش نیز می‌شود.

    بیشتر بخوانید: سودآوری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اردیبهشت چقدر بود؟

    پول، کُشنده نرخ بازگشت

    دیگر دوران نگه داشتن پول در صندوق‌های چوبی دفن شده و یا قرار دادنش زیر فرش برای روز مبادا گذشته است. پول، بی شک در یک اقتصاد تورمی به مرور زمان آنقدر بی ارزش می‌شود که مانند کالبد یک انسان بی جان از هستی ساقط می‌شود. تجربه نشان داده است که نرخ بازگشت سرمایه در شرایط تورمی نمی‌تواند ارتباط زیادی با پول نقد داشته باشد.

    البته این علامت تعجب در ذهن‌مان پدید می‌‌آید که دیگر کسی پولش را در صندوق و زیر فرش نگه نمی دارد. درست است اما مشابه آن را امروز به چشم می‌بینیم و آن نگه داشتن پول در حساب‌های بانکی است.

    اوراق مشارکت و صندوق درآمد ثابت

    اوراق مشارکت هم از راه‌های به دست آوردن سود است. رواج این اوراق چند سالی است به طور مستمر صورت گرفته و بازده خوب و مطمئنی را هم برای سرمایه گذاران داشته است.

    از طرف دیگر، در کشور ما نیز صندوق بادرآمد ثابت با میزان امنیت بانک اما با بازدهی بیش‌تر از حساب‌های بانکی نقش خوبی را در به دست آوردن سود ایفا می‌کند.

    با روش های جدیدی که در سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری آنلاین به وجود آمده است، شما می توانید نرخ بازگشت سرمایه خود را به بهینه ترین حالت ممکن برسانید. در واقع شما با استفاده از روش های مختلف سرمایه گذاری مانند سرمایه گذاری در طلا، صندوق درآمدی، ارزهای دیجیتال و بورس کشور می توانید تنها به سود بانکی قانع نباشید.

    نرخ برگشت سرمایه به شما نشان می دهد که سود بانکی برای شما منفعتی نخواهد داشت و در واقع از سرمایه شما محافظت نمی کند و شما میتوانید به نسبت مقدار پولی که دارید، روش های مطمئن تری را انتخاب کنید. برای اینکار حتی می توانید از سرمایه گذاران برتر که تجربیات خود را در این گونه صندوق ها به شما نشان می دهند، استفاده کنید.

    نرخ بازگشت سرمایه، معیار مالی است که درصد عایدی حاصل از یک سرمایه گذاری را در ازای هزینه اولیه سرمایه گذار نشان می‌دهد. این نرخ که با علامت اختصاری ROI نشان داده می‌شود، عبارت است از تقسیم میزان سود سرمایه گذاری به دست آمده بر ارزش اولیه سرمایه گذاری. به زبان ساده این نرخ نشان می‌دهد که در ازای هزینه‌ای که برای یک سرمایه‌گذاری کرده‌اید، چند درصد سود به دستن آورده‌اید.