استراتژی بخر و نگه دار در بورس چیست؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 372
    • 0
    استراتژی بخر و نگه دار در بورس چیست؟

    با اجرای استراتژی بخر و نگه دار، دیگر نیازی به نگرانی بابت نوسانات بازار نداریم. اما از طرف دیگر، باید گفت که اجرای این استراتژی و در نظر نگرفتن نوسانات بازار، این امکان را که سرمایه گذار بتواند از نوسانات بازار برای سود بردن استفاده کند، می‌گیرد.

    تجربه کوهنوردی به بهانه صعود به قله و ارتفاعات، این نکته مهم را به کوهنوردها می‌آموزد که در مسیر پیمایش‌شان به پستی و بلندی‌ها توجه نکنند و تنها بر هدف که همان صعود باشد متمرکز باشند. جالب است که استراتژی و هدف گذاری به نام استراتژی بخر و نگه دار در بورس هم با همین شیوه کوهنوردی – بر خلاف استراتژی فعال – وجود دارد. سرمایه گذارانی در بورس که از استراتژی بخر و نگه دار استفاده می‌کنند، به طور معمول به خرید سهام و نگه داری از آن و نفروختن سهام در طولانی مدت و بدون توجه به نوسانات بورس می‌پردازند. همان‌طور که اشاره شد، استراتژی بخر و نگه دار در بورس برخلاف روش سرمایه گذاری فعال است که در آن افراد به سرمایه گذاری در بورس و خرید و فروش روزانه و دوره‌ای سهام می‌پردازند. بهتر است برای آشنایی بیش‌تر با این نوع استراتژی به شناخت بیش‌تر و بررسی مزایا و معایب آن بپردازیم.

    استراتژی بخر و نگهدار چگونه کار می‌کند؟

    از ساده‌ترین راهکارهایی که می‌توان در مسیر سرمایه گذاری در بورس در نظر گرفت همین استراتژی بخر و نگه‌دار در بورس است. تنها کاری که در این روش باید انجام داد این است که سهام یا واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری سهامی را خرید و برای طولانی مدت نگه داشت. اشاره به خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سهام شد، بنابراین باید این نکته مهم را در نظر داشت که یکی از بهترین استفاده‌ها از استراتژی بخر و نگه دار را می‌توان در سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی اجرا کرد. به طور جداگانه در مورد استراتژی خرید و نگه داری واحدهای سرمایه گذاری به جای خرید مستقیم سهام شرح خواهیم داد. در پاسخ به این سوال که «استراتژی خرید و نگهداری چگونه کار می‌کند؟» باید گفت که سرمایه گذاران برای این‌که بتوانند با اجرای این استراتژی به بازدهی خوبی در بلندمدت دست پیدا کنند، در همان شروع سرمایه گذاری به سراغ خرید سهام شرکت‌هایی می‌روند که عملکرد خوبی در بازار سرمایه داشته‌اند و پایه‌های دارایی و تجاری قوی در مدت فعالیت‌شان تا به حال داشته‌اند. سرمایه گذارانی که با استراتژی بخر و نگه دار اقدام به خرید سهام کرده‌اند، تا زمانی به نگه‌داری سهام‌شان می‌پردازند که شرکت‌های ناشر سهام‌شان فعالیت مناسب در بلندمدت داشته باشند.

    نمونه های مهم از استراتژی بخر و نگه دار در بورس

    وارن بافت (Warren Buffet) یکی از بزرگ‌ترین حامیان استراتژی بخر و نگه دار جهان است. او در نامه‌ای خطاب به سهام‌داران شرکت مدیریت دارایی و هلدینگ برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) گفته بود؛ «دوره نگهداری در استراتژی خرید و نگه‌داری سهام برجسته می‌تواند سودمند باشد. در واقع، وقتی ما با خرید سهام، مالک بخش‌هایی از کسب و کارهای برجسته هستیم پس دوره نگه‌داری در این استراتژی می‌تواند یکی از علاقه‌مندی‌های من به حساب بیاید.». وارن بافت در این نقل قول، به طور مستقیم به این نکته مهم اشاره می‌کند که در استراتژی بخر و نگه‌دار باید سبد خود را از سهام شرکت‌های برجسته تشکیل داد.

    صندوق‌های سهامی مانند صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان با سبدی متشکل از سهام برجسته بورس کشور می‌توانند جایگاه مناسبی برای اجرای استراتژی بخر و نگه دار باشند. با خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سهامی که نام بردیم، می‌توانیم از عمل به گفته وارن بافت در سرمایه گذاری مطمئن باشیم. از نمونه‌های موفق خرید و نگه‌داری سهام شرکت‌های برجسته خارجی می‌توان به سهام کوکاکولا اشاره کرد که از سال 1988 تا سال 2021 با افزایش 25 برابری همراه بوده است. برای داشتن دید وسیع‌تر، می‌شود مزایا و معایب استراتژی بخر و نگه دار در بورس را مورد بررسی قرار داد.

    مزایا و معایب استراتژی بخر و نگه دار در بورس

    شناخت جنبه‌های مثبت و منفی استراتژی بخر و نگه دار در بورس می‌تواند به ما برای انتخاب این که چه روشی را در مسیر سرمایه گذاری انتخاب کنیم کمک کند. به همین خاطر به طور مشخص به بررسی این جنبه‌ها خواهیم پرداخت. در مرحله اول به بررسی مزایای این استراتژی خواهیم پرداخت.

    سادگی در اجرا

    سرمایه گذاران برای اجرای استراتژی بخر و نگه‌دار با سختی‌هایی که در روش‌های دیگر مانند روش سرمایه گذاری فعال وجود دارد مواجه نیستند. افراد سرمایه گذاری که استراتژی خرید و نگه‌داری را انتخاب می‌کنند نیازی به نظارت مداوم بر سهامی که خریده‌اند، ندارند و نگرانی بابت انتخاب روز معاملاتی و اضطراب قرار گرفتن در صف خرید و فروش را ندارند. یکی از عواملی که باعث نگرانی سهامدارانی که به طور فعال در روزهای معاملاتی فعال هستند می‌شود، اخبار مرتبط به این حوزه است. این در حالی است که با انتخاب سهام برجسته یا واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های موفقی مانند صندوق آهنگ سهام کیان و اجرای استراتژی بخر و نگه‌دار نیازی به توجه کردن به این اخبار نیست.

    درصد خطای کم در ریسک سرمایه گذاری

    زمانی که شیوه سرمایه گذاری فعالانه را انتخاب می‌کنیم، باید به نوسانات بازار سهام دقت کنیم و سهام را در زمان نزول یا رشد بازار با اجرای تاکتیک‌ها یا همان راهکارهای لحظه‌ای بخریم یا بفروشیم. در این حالت ممکن است، فرد سرمایه گذار با اجرای راهکار اشتباه برای کسب سود از معاملات روزانه، به ضرر سرمایه‌ای که دارد عمل کند. اما استراتژی بخر و نگه‌دار از ساختار ساده‌ای برخوردار است؛ این‌که سهام یا واحد صندوق سرمایه گذاری را بخریم و آن را برای طولانی مدت نفروشیم. در این حالت، دیگر نیازی به اجرای راهکارهای معاملاتی و در نهایت به خطا افتادن نداریم.

    سرمایه گذاری با کارمزد کم

    همان‌طور که می‌دانیم، در هر بار خرید و فروش سهام در بورس، قسمتی از پولی که می‌پردازیم یا دریافت می‌کنیم به عنوان کارمزد معامله کم می‌شود. زمانی که استراتژی بخر و نگه‌دار را اجرا می‌کنیم، تعداد مالیاتی که در معاملات می‌پردازیم بسیار کم می‌شود. راه بهتر این است که واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سهامی را برای استراتژی بخر و نگه‌دار انتخاب کرد. با خرید هر واحد سرمایه گذاری صندوق‌های سهامی در چند سهام برجسته سرمایه گذاری کرده‌ایم و به همین خاطر، مالیات معامله کم‌تری پرداخت کرده‌ایم. اگر هم نیاز به چینش دوباره سهام باشد، مدیران صندوق این کار را خواهند کرد و کارمزد مجددی به ما تعلق نمی‌گیرد.

    حالا که به مزایای این استراتژی اشاره کردیم خوب است بدانیم معایبی هم در اجرای استراتژی بخر و نگه‌دار وجود دارد. برای استفاده از این استراتژی، بهتر است با معایب آن هم آشنا بود.

    مدیریت ریسک ضعیف

    این نکته درست است که در استراتژی بخر و نگه دار نیازی به مدیریت سرمایه مشابه روش‌های دیگری مانند سرمایه گذاری فعال نیست، اما باید به خاطر داشت که این نیاز کم‌تر به مدیریت سرمایه در سرمایه گذاری مستقیم در بورس باعث می‌شود تا سرمایه گذاران برای مدت طولانی به بررسی پرتفو سرمایه گذاری خود نپردازند و این موضوع باعث می‌شود تا سهام خود را در مواردی بعد از مدت‌ها با قیمت کم بفروشند یا با قیمت بالا برای خرید سهام اقدام کنند. البته با انتخاب صندوق‌های سهامی نیازی به مدیریت ریسک در حالت سرمایه گذاری مستقیم در بورس نیست یا دست کم این وضعیت بسیار بهتر می‌شود. صندوق‌های سهامی با داشتن تیم متخصص و تحلیل‌گران باتجربه بازار سرمایه، وظیفه بررسی و رصد سهام در سبد را بر عهده دارند و به همین خاطر از به وجود آمدن ریسک برآمده از مدیریت ضعیف جلوگیری می‌‎کنند.

    سود نبردن از نوسانات بازار

    پیش‌تر به این نکته اشاره شده است که با اجرای استراتژی بخر و نگه دار، دیگر نیازی به نگرانی بابت نوسانات بازار نداریم. چراکه هدف‌گذاری ما در بورس برای بلندمدت است. اما از طرف دیگر، باید گفت که اجرای این استراتژی و در نظر نگرفتن نوسانات بازار، این امکان را که سرمایه گذار بتواند از نوسانات بازار برای سود بردن استفاده کند، می‌گیرد. به این معنی که با اجرای این استراتژی، دیگر نمی‌توان از نوسانات رشد بازار سهام در مواقع مختلف سود برد و معامله روزانه انجام داد.

    نتیجه گیری

    با بررسی ابعاد استراتژی بخر و نگه دار در بورس متوجه شدیم که این راهکار هم مانند دیگر روش‎‌های سرمایه گذاری در بازار سهام از مزایا و معایبی برخوردار است. بنابراین با توجه به شخصیت سرمایه گذاری و هدف‌گذاری که هر فرد برای سرمایه گذاری در سهام دارد می‌تواند از این استراتژی استفاده کند و در مسیر مناسب سرمایه گذاری حرکت کند.