صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته چهارم تیر چقدر سود دادند؟

  • اشتراک‌گذاری
  • 264
  • 0
صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته چهارم تیر چقدر سود دادند؟

در هفته گذشته مهمترین اتفاقی که در بازارها رخ داد، انتشار خبرهایی مبنی بر لغو برخی تحریم‌های ایران بود. در همین چارچوب، قیمت دلار در بازار آزاد تا حدودی کاهش یافت و از حدود 25 هزار تومان تا 24 هزار و 500 تومان کاهش یافت. این تغییر قیمت دلار روی بازارهای سرمایه‌گذاری نیز تاثیر گذاشت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را هم تحت تاثیر قرار داد. در ادامه به میزان سوددهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کیان در هفته‌ای که گذشت می‌پردازیم.

تغییرات دلار در بازار آزاد

همان طور که گفتیم قیمت دلار در بازار آزاد در هفته گذشته با افت روبرو شد و از 25 هزار تومان به 24 هزار و 740 تومان رسید. به این ترتیب ارزش دلار در طول یک هفته حدود یک درصد افت کرده است. هرچند افت دلار روی بازارهایی مانند طلا تاثیر بیشتری گذاشت اما وضعیت احیای برجام چندان مشخص نیست و ابهام‌ها در خصوص آن هنوز پابرجا است. به همین دلیل نیز این امکان وجود دارد که با افزایش ابهام‌ها قیمت دلار تغییر کند و بازارها را تحت تاثیر قرار دهد. باید منتظر خبرهای بیشتری از ادامه مذاکرات ماند.

صندوق‌های سهامی روی دور صعود

از ابتدای تیر تاکنون بازار سهام روند صعودی خوبی طی کرده است. این بازار چهار هفته متوالی شاهد رشد بوده و شاخص کل آن از مرز 1.3 میلیون واحد گذشت. بورس از ابتدای تیر تا روز بیست و پنجم این ماه 11.7 درصد رشد کرده و در هفته گذشته نیز 1.83 درصد صعود کرده بود. با این حال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته قبل عملکرد بهتری حتی نسبت به شاخص کل داشتند. صندوق آوای سهام کیان در هفته قبل 1.86 درصد و صندوق آهنگ سهام کیان در این بازه شاهد 2.98 درصد سود بودند. صندوق آوای سهام کیان از نظر بازدهی سه ماه اخیر در رتبه دوم صندوق‌های سهامی قرار دارد و در این سه ماه حدود 18 درصد عایدی داشته است. از سوی دیگر، صندوق آهنگ سهام کیان با بازدهی 18.5 درصدی در یک ماه اخیر در میان برترین صندوق‌های سهامی یک ماه اخیر جای دارد.

خرید این صندوق‌ها به ویژه برای افرادی که آشنایی چندانی با بازار سهام ندارند، مناسب است و می‌تواند آنها را از رشد بورس بهره‌مند کند. برای ورود به این صندوق‌ها بهتر است دید نسبتا بلندمدت داشته باشید.

صندوق‌های طلا کم‌درخشش‌تر از هفته پیش

همان طور که گفتیم، قیمت دلار در هفته گذشته در بازار آزاد افت کرد و این موضوع روی بازدهی صندوق‌های طلا هم اثر گذاشت. در هفته پیش، صندوق‌های طلا به طور متوسط 2.17 درصد افت کردند این صندوق‌ها هفته خوبی را پشت سر نگذاشتند.

صندوق درآمد ثابت؛ بهتر از بانک

در هفته‌ای که گذشت صندوق درآمد ثابت کیان 0.43 درصد عایدی داشت. این میزان بازدهی بهتر از بانک است زیرا سود بانک ماهانه نزدیک به 1.3 درصد است در حالی که سود این صندوق درآمد ثابت در مدت یک هفته 0.43 درصد بوده است. از ابتدای تیر تا روز بیست و پنجم، سود صندوق درآمد ثابت کیان 1.54 درصد بوده که مشخصا از بانک بیشتر است. بازدهی سالانه این صندوق نزدیک به 20 درصد است.

جمع‌بندی

سمت و سوی آینده بازارها به برجام و احیای آن بستگی دارد که در حال حاضر چندان وضعیت آن مشخص نیست. اگر ابهام در بازگشت به برجام ادامه یابد، بازارها می‌توانند به رشد ادامه دهند زیرا تورم انتظاری در سال جدید اندک نیست. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهام می‌تواند راهی برای جبران آسیب تورمی به سرمایه ما باشد.