آموزش تحلیل تکنیکال راهکاری برای پیش‌بینی روند بازار

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 312
    • 0
    آموزش تحلیل تکنیکال راهکاری برای پیش‌بینی روند بازار

    تحلیل تکنیکال به عنوان روشی برای پیش بینی قیمت بازارها به کار گرفته می‌شود.

    سرمایه گذاری مستقیم در بورس نیازمند دانش و زمان کافی است. بنابراین اگر سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری مستقیم در این زمینه داشته باشند، باید انواع تحلیل‌ها، به ویژه تحلیل تکنیکال را بیاموزند.

    تحلیل تکنیکال از انواع اصلی تحلیل است که از طرف سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در بورس مورداستفاده قرار می‌گیرد. اقدام به انتخاب سهام مناسب و کسب بازدهی خوب، نیازمند یادگیری و تسلط بر تحلیل تکنیکال است. در واقع یادگیری این تحلیل از اولین نیازهای سرمایه گذاری که مستقیما در بورس وارد می‌شود، به حساب می‌آید.

    اما برای این‌که بتوان تحلیل تکنیکال را آموخت، باید اول به این سوال که اصلا تحلیل تکنیکال چیست پاسخ مناسب و کامل داده شود، بعد با تاریخچه و پیدایش این نوع تحلیل آشنا شد و مفاهیم و ابعاد آن را شناخت.

    تحلیل تکنیکال چیست؟

    تحلیل تکنیکال به عنوان روشی برای پیش بینی قیمت بازارها به کار گرفته می‌شود. آن‌چه که در تحلیل تکنیکال مورد بررسی قرار می‌گیرد شامل تاریخچه قیمت و حجم معاملات در بازار می‌شود. بازارهایی که می‌توان در آن‌ها از تحلیل تکنیکال استفاده کرد شامل بازار ارز، فارکس و بازار بورس اوراق بهادار هستند.

    البته گفتنی است که تحلیل تکنیکال به تنهایی نمی‌تواند به عنوان گزینه‌ای کامل برای تحلیل و بررسی بازارهای اشاره‌شده استفاده شود. تحلیل‌های دیگر و بررسی گزارش‌های مالی شرکت‌های ناشر هم در انتخاب سهام و خرید و فروش آن‌ها نیاز است. اما بهتر است برای آشنایی بیش‌تر با تحلیل تکنیکال، نگاهی به تاریخچه آن انداخت.

    تاریخچه تحلیل تکنیکال

    اولین نمونه‌های مکتوب به جا مانده از فعالیت معامله‌گران که نشان‌دهنده استفاده از تحلیل تکنیکال باشد، مربوط به قرن‌های هفدهم و هجدهم میلادی است. اما استفاده مستقیم از تحلیل تکنیکال به صورت رسمی را می‌توان به چارلز داو نسبت داد. چارلز داو، بنیان‌گذار وال استریت ژورنال است و در حال حاضر می‌توان به شاخص میانگین صنعتی داو جونز به عنوان میراثی از چارلز داو هم اشاره کرد.

    چارلز داو برای اولین بار در قرن 19 میلادی، مفاهیمی مانند تحلیل تکنیکال را برای بررسی سهام شرکت‌ها به کار برد. او، اولین کسی بود که با نوسانات قیمت روزانه و ماهانه و سالانه به الگوهایی برای جریان‌های موجود در قیمت سهام دست پیدا کرد.

    مفاهیم مهم و پایه ای در تحلیل تکنیکال

    تحلیل تکنیکال هم مانند دیگر انواع تحلیل‌ها دارای مفاهیم مهم و پایه‌ای است. آشنایی با این مفاهیم اصلی می‌تواند به شناخت ساختار تحلیل تکنیکال کمک کند. مفاهیم پایه‌ای مانند خطوط روند، سطوح حمایت و مقاومت در کنار ابعاد دیگری مانند ابزارها، اندیکاتورها ساختار تحلیل تکنیکال را شکل می‌دهند.

    افرادی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، به این موضوع باور دارند که گذشته در آینده نمود پیدا می‌کند. بنابراین با بررسی نمودارها به الگوهایی دست پیدا می‌کنند و تکرار دفعاتی که آن الگو در روند قیمتی سهم اتفاق افتاده است را بررسی می‌کنند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند.

    دانش تحلیل تکنیکال چه تاثیری بر عملکرد معاملاتی دارد؟

    وجود هر کدام از انواع تحلیل‌ها، به شکلی به سرمایه‌گذار و معامله‌گر کمک می‌کند تا مسیر ورود و خروج مناسب از مسیر سرمایه گذاری را تشخیص دهد. تحلیل تکنیکال هم از این قاعده مستثنی نیست. دانش تحلیل تکنیکال این تاثیر را بر عملکرد معاملاتی دارد که افراد سرمایه‌گذار و معامله‌گر بتوانند با استفاده از آن، روند احتمالی ورود و خروج از سهام موردنظر را تشخیص دهند. تحلیل تکنیکال باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند در انواع بازارهایی مانند بورس و اوراق بهادار، فارکس و بازارهایی که بر مبنای سهم هستند، روند احتمالی سهم را پیش بینی کنند. استفاده از این نوع تحلیل باعث می‌شود تا افراد به معاملات خود نظم بدهند و با نظمی که در نظر می‌گیرند، بتوانند سودکسب کنند.

    تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی چیست؟

    هدف اصلی تحلیل بنیادی، به دست آوردن ارزش ذاتی هر سهم است. تحلیل بنیادی با بررسی سابقه سهم و گزارش‌های مالی و عملکرد آن سهم در گذشته به این نکته دست پیدا می‌کند که آیا سرمایه‌گذاری کردن در سهم موردنظر معقول است یا خیر.

    تفاوت اصلی تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی هم در همین نکته است. در مقابل تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال متمرکز بر نمودارها و سطوح مقاومت و سقف قیمتی هر سهم است و بر اساس آن، توصیه به ورود یا خروج می‌کند. بر خلاف تحلیل بنیادی که از مجموع سابقه و ارزش ذاتی سهم، برای ورود به آن یا خروج تصمیم می‌گیرد، تحلیل تکنیکال برای هر سهم در بازه‌های زمانی مختلف، تصمیم‌های مختلف می‌گیرد.

    پدر علم تحلیل تکنیکال کیست؟

    همان‌طور که اشاره شد، تحلیل تکنیکال از صدها سال پیش در تصمیم‌گیری‌های مالی به وجود آمده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما شروع شهرت تحلیل تکنیکال به قرن 19 برمی‌گردد. «چارلز هنری داو» به عنوان پدر علم تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود. او کسی است که اولین معامله‌های خود را بر اساس تحلیل تکنیکال انجام داده است و به همین خاطر به پدر علم تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود.

    نمودار قیمت چیست؟

    نمودارهایی که میزان افزایش قیمت و رشد انواع سهام و ارز دیجیتال و همچنین نزول آن‌ها را نشان می‌دهند، نمودار قیمت هستند. ماهیت نمودار قیمت از ابعاد اصلی تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید چراکه تجزیه و تحلیل روند سهام و همچنین رمزارزها با نمودارهای قیمتی امکان‌پذیر است.

    انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال

    حال که با مفهوم نمودار قیمت آشنا شدیم، باید گفت که نمودارهای قیمتی دارای انواعی هستند. هر کدام از انواع نمودارهای قیمتی برای قسمتی از نوعی تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    قیمت بازگشایی (open)

    قیمتی که در شروع بازه زمانی معاملات در نظر گرفته می‌شود، قیمت بازگشایی است.

    قیمت بسته شدن (close)

    زمانی که یک سهم در بازه معاملاتی مشخص شده به آخرین قیمت خود برسد، قیمت آن سهم بسته می‌شود.

    قیمت بالا (High)

    هر سهم در بازه زمانی معاملاتی که دارد، دارای بیش‌ترین و کم‌ترین میزان قمیت معاملاتی است. به همین خاطر، به بیش‌ترین قیمت یک سهم در بازه معاملاتی که قرار دارد و البته خرید و فروش شده است، قیمت بالا (high) گفته می‌شود که در واقع بالاترین قیمت در آن بازه است.

    قیمت پایین (low)

    بر خلاف قیمت بالا (high)، پایین‌ترین قیمت در بازه معاملاتی یک سهم که خرید و فروش با آن قیمت انجام شده است، قیمت پایین (low) می‌گویند.

    انواع نمودار قیمت مورد استفاده در تحلیل تکنیکال

    بنابر تعریف نمودار در تحلیل تکنیکال، به نمایش قیمت یک کالا در قالب سهم در بازه زمانی مشخص، نمودار می‌گویند. در حال حاضر، پلتفرم‌ها و سامانه‌های آنلاینی وجود دارند که انواع نمودارها را بر اساس نیاز سرمایه‌گذاران و معامله‌گران نمایش می‌دهند. این نمودارها شامل این انواع می‌شود:

    1.نمودار خطی: این نوع نمودار به صورت وصل کردن نقاط پایانی هر روز قیمت سهم به دست می‌آید. دلیل این نوع خط گذاری در این نمودار بر اساس آخرین قیمت معامله به این خاطر است که قیمت آخرین معامله به عنوان قیمت پایانی از اعتبار بسیار زیادی در تحلیل تکنیکال بورس برخوردار است.

    2. نمودار میله‌ای: نمودار میله‌ای نسبت به نمودار خطی از ساختار پیچیده‌تری برخوردار است. نمودار میله‌ای 4 قیمت بالا، پایین، باز و بسته را در بازه‌های یک روزه یا یک هفته‌ای نشان می‌دهد. به همین خاطر، نمودار میله‌ای می‌تواند نوسان قیمتی یک سهم را در یک بازه زمانی مشخص مشاهده کند و بر اساس آن تحلیل را انجام دهد.

    3. نمودار کندل استیک: این نمودار هم به نمایش قیمت در حالت‌های باز، بسته، بالا و پایین یک سهم در بازه زمانی مشخص اشاره دارد. دلیل نام‌گذاری این نوع نمودار به این خاطر است که شکل استوانه‌ای یا شمعی شکل دارد. این نمودار به «شمعی ژاپنی» هم شناخته می‌شود. هر کدام از کندل‌های این نمودار، بنابر موقعیت بازدهی مثبت یا منفی، با رنگ‌های سبز و قرمز نشان داده می‌شود.

    مفاهیم پایه ای برای تحلیل تکنیکال ساده

    سرمایه گذاری مستقیم در بورس کاری تخصصی در زمینه سرمایه گذاری به حساب می‌آید. به همین خاطر می‌توان آموزش تحلیل تکنیکال را به دو بخش ساده و پیشرفته دسته‌بندی کرد. مفاهیم پایه‌ای مانند شناخت نمودارها از مباحث اولیه برای تحلیل تکنیکال ساده در نظر گرفته می‌شوند.

    مفهوم حجم در تحلیل تکنیکال چیست؟

    حجم معاملات در تحلیل تکنیکال به میزان معامله یک دارایی مالی مشخص در بازه زمانی مشخص اشاره دارد. حجم در تحلیل تکنیکال با تعداد سهام معامله شده اندازه گیری می‌شود. قراردادهایی که در سهام بسته می‌شود به طور معمول، حجم را بر اساس تعداد قراردادها در نظر می‌گیرد.

    سطح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

    در نمودارهایی که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شوند، نقاطی به نام سطح حمایت و مقاومت مشخص می‌شود که برای فروشندگان و خریداران از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. سطوح حمایتی (Resistance) به محدوده‌ای از قیمت یک دارایی اشاره دارد که از ریزش بیش‌تر قیمت جلوگیری می‌کند. سطوح مقاومت (Support) به محدوده قمیتی اشاره دارد که از افزایش قیمت بیشتر جلوگیری می‌کند.

    روندها

    روندهای تحلیل تکنیکال از سقف‌ها و کف‌های قیمت یک دارایی در بازه زمانی مشخص به دست می‌آیند. روند در تحلیل تکنیکال به فرد سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهد تا حرکت قیمت یک دارایی را به طور کلی بررسی کند.

    الگوهای قیمتی در آموزش تحلیل تکنیکال

    الگوهای قیمتی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ الگوهایی مانند سر و شانه، سقف و کف دو قلو و سه قلو و بازگشتی‌ها و ادامه دهنده‌ها مانند پرچم و مستطیل. در میان این الگوها، الگوی سر و شانه به عنوان پر کاربردترین الگوهای نموداری به شمار می‌آید.

    مفاهیم پایه ای برای تحلیل تکنیکال پیشرفته

    همان مفاهیم پایه‌ای که در آموزش تحلیل تکنیکال ساده مورد نظر است، در سطوح بالاتر برای تحلیل تکنیکال پیشرفته آموزش داده می‌شود. نمودارها و تحلیل قیمت‌های هر سهم می‌تواند با ابزاری پیشرفته‌تر در تحلیل تکنیکال مورد بررسی قرار بگیرد.

    نقش اندیکاتور و نحوه کارکرد آن

    وظیفه اصلی اندیکاتورها در انواع گوناگونی که از نوع هدایتگر تا RSI و میانگین متحرک و بولینگر باند دارد بر دوش نمودارهای قیمتی است. شاخص‌های اندازه حرکت، شاخص‌های نوسان و شاخص‌های بازار و نوارها و کانال‌ها از انواع اندیکاتورها به حساب می‌آیند.

    اسیلاتور و نحوه کارکرد آن

    ابزار اسیلاتور (Oscillator) به عنوان نوسان‌گر هم شناخته می‌شود. این ابزار، شامل چند شاخص و نمودار است که در بازه مشخص (اندازه بالا و پایین) را در نوسان هر سهم بررسی می‌کند و نقاط ورود و خروج را برای سرمایه‌گذار مشخص می‌کند.

    فیبوناتچی در تحلیل تکنیکال

    نسبت‌های فیپوناتچی از پرکاربردترین انواع روش‌ها در تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید. در میان سرمایه گذاران، آن دسته از سرمایه گذارانی که به این نسبت و استفاده آن در تحلیل تکنیکال تسلط دارند، می‌توانند نتیجه‌گیری‌های مناسبی برای خروج و ورودشان از بازار داشته باشند.

    ایچیموکو

    از اندیکاتورهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال می‌توان به ایچیموکو اشاره کرد. ایچیموکو در تحلیل تکنیکال این قابلیت را دارد که خطوط حمایت و مقاومت ارائه دهد. با ارائه خطوط حمایت و مقاومت در این اندیکاتور می‌توان زمان مناسب ورود و خروج از سهم را مشخص کرد.

    میانگین متحرک

    میانگین متحرک یا (Moving Average) از شاخص‌های مهم و مورد استفاده فراوان در تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید. این شاخص با حذف نوسانات قیمتی به تحلیل تکنیکال کمک می‌کند تا تصویری بهتر از متوسط قیمت و همچنین روند قیمتی سهام ارائه دهد.

    باند بولینگر

    جان بولینگر در سال 1980 میلادی به ارائه این اندیکاتور بر مبنای میانگین قیمت سهم پرداخت. باند بولینگر با در نظر گرفتن قیمت‌های اشباع در خرید و فروش سهام، اطلاعات خوبی را به ما ارائه می‌دهد.

    اندیکاتور RSI

    شاخص قدرت نسبی یا اندیکاتور RSI به عنوان مخفف (Relative Strength Index) در نظر گرفته می‌شود. این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال به عنوان یک اندیکاتور بازگشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    اندیکاتور MACD

    مک دی (MACD) به عنوان یک اندیکاتور واگرایی و همگرایی، قیمت سهم و روند آن را نشان می‌دهد. نحوه استفاده این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال به دو دسته کلاسیک و جدید دسته‌بندی می‌شود.