برندگان این هفته بورس چه کسانی بودند؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 273
    • 0
    برندگان این هفته بورس چه کسانی بودند؟

    پرونده این هفته بازار سهام با توجه به تعطیلات 6 روزه در روز یکشنبه 24 مرداد ماه بسته شد. در واقع در هفته چهارم مرداد 1400 تنها 2 روز بازار باز بود و 3 روز کاری آتی بانک‌ها و بورس تعطیل شدند. با این حال، بازار سهام توانست در این هفته نیز روند صعودی خود را حفظ کند و شاخص کل به 1.5 میلیون واحدی رسید. در ادامه مروری بر وضعیت بازار در دو روز ابتدایی هفته که بازار باز بود، خواهیم داشت.

    نزدیک شدن دلار به مرز 27 هزار تومانی

    مهمترین اتفاق بازارها در هفته جاری افزایش قیمت دلار بود و بیشترین تاثیر را روی بازارهای سرمایه‌گذاری از جمله بورس گذاشت. بر همین اساس، بهای هر دلار که در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته حدود 26 هزار و 580 تومان بود، در پایان روز یکشنبه 24 مرداد ماه به 26 هزار و 900 تومان افزایش پیدا کرد. نزدیک شدن دلار به مرز 27 هزار تومانی چند نکته دارد. اولین نکته به افزایش انتظارات تورمی اشاره دارد و دیگری بیانگر گمانه‌زنی فعالان بازار از به طول انجامیدن مذاکرات بازگشت به برجام و نااطمینانی‌های موجود بر سر راه دستیابی به آن است. اما برندگان این هفته بازار سهام چه کسانی بودند؟

    رسیدن شاخص کل بورس به 1.5 میلیون واحد

    شاخص کل بورس تهران در پایان 24 مرداد 1400 به مرز 1.5 میلیون واحد رسید. این در حالی است که در چهارشنبه گذشته شاخص در عدد یک میلیون و 484 هزار واحدی به کار خود خاتمه داده بود. با این حساب، بورس در حالی که تنها دو روز ابتدایی هفته باز بود، 1.03 درصد معادل با 15 هزار واحد رشد کرد. این میزان از شاخص بورس از 24 آذر 1399 تاکنون بی‌سابقه بوده است. به طور کلی، بورس از روزهای ابتدایی خرداد تاکنون حدود 400 هزار واحد رشد کرده است، یعنی حدود 37 درصد از سوم خرداد 1400 تاکنون.

    از سوی دیگر، نگاهی به بازار سرمایه نشان می‌دهد که شاخص هم وزن بازار سهام در دو روز ابتدایی این هفته حدود 6 هزار واحد معادل با 1.4 درصد رشد کرده است. در حال حاضر شاخص هم وزن بیش از 428 هزار واحد قرار دارد. مقایسه رشد شاخص کل با شاخص هم وزن نشان می‌دهد که در دو روز ابتدایی هفته، شرکت‌های کوچک‌تر بورسی بیش از شرکت‌های بزرگ سود کردند. به این ترتیب، به طور کلی صاحبان سهام شرکت‌های کوچک‌تر در این هفته بیشتر سود برده‌اند.

    سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس

    همان طور که دیدیم، شاخص بورس در ماه‌های اخیر روندی صعودی طی کرده و سود خوبی هم داشته است. با این حال، بسیاری از مردم هنوز تجربه سال گذشته را در یاد دارند. چطور می‌توان از سود بازار سهام بهره‌مند شد بدون آن که ریسک خیلی زیادی مرتکب شویم؟ یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در سال گذشته افراد انجام دادند آن بود که با وجود دانش اندک نسبت به بازار سهام، به طور مستقیم در بازار سرمایه‌گذاری کردند و دارایی خود را با سیگنال افراد غیرمتخصص وارد سهم‌ها کردند. نتیجه این اتفاق هم زیان زیادی بود که متاسفانه متحمل شدند. این در حالی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری عملکرد بسیار بهتری داشتند. توصیه ما به افراد ناآشنا به بازار این است که در صورت بازگشت به این بازار در صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری کنند. البته ریسک صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی هم صفر نیست اما در طول زمان بازدهی و سود بسیار خوبی برای سرمایه گذارها داشته‌اند.