بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته منتهی به 28 خرداد 1400

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 204
    • 0
    بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته منتهی به 28 خرداد 1400

    در هفته‌ای که گذشت، عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز روندی مشابه بازارهای سرمایه‌گذاری طی کرد. با این حال، صندوق‌های درآمد ثابت را باید از این قاعده مستثنی دانست. صندوق‌های درآمد ثابت جزو معدود گزینه‌های سودده در هفته منتهی به 28 خرداد بوده‌اند. در این هفته البته تحولات دیگری نیز در بازار رخ داد که افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و برخی اخبار نه چندان مثبت از وضعیت توافق بر سر احیای برجام از این جمله بودند. در ادامه به بررسی وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته پیش می‌پردازیم.

    وضعیت دلار در هفته گذشته

    در هفته‌ای که گذشت، قیمت دلار روندی صعودی طی کرد و وارد کانال 24 هزار تومان شد. در روز پایانی هفته منتهی به 21 خرداد، قیمت دلار در حدود 23 هزار و 680 تومان بود اما در پایان هفته قبل به قیمت 24 هزار و 310 تومان افزایش یافت. این تغییر قیمت به معنای افزایش 2.66 درصدی بهای دلار در بازار آزاد در طول یک هفته بوده است. نکته قابل توجه این است که چنین افزایش قیمتی اثر قابل ملاحظه‌ای روی بازارهای سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها نداشت و موجب افزایش ارزش آنها نشد. به نظر می‌رسد انتظار برای توافق سیاسی و مشخص شدن شرایط همچنان ادامه داشته باشد.

    عملکرد صندوق‌های بورسی در یک هفته اخیر

    عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در یک هفته اخیر از افت شاخص کل و هم وزن تاثیر پذیرفته است. در هفته گذشته شاخص کل بازار سهام 0.36 درصد و شاخص هم وزن 2.67 درصد افت کرد. در 7 روز منتهی به 28 خرداد 1400، صندوق‌های سهام عمدتا با افت ارزش روبرو بودند. صندوق آهنگ سهام کیان در این بازه زمانی 0.71 درصد و صندوق آوای سهام کیان 0.71 افت کردند که عملکرد بهتری نسبت به شاخص هم وزن محسوب می‌شود. صندوق آوا و آهنگ کیان از جمله صندوق‌های پربازده بورسی در یک ماه اخیر محسوب می‌شوند و به ترتیب با 2.29 و 1.99 درصد بازدهی در رتبه‌های هشتم و یازدهم از میان 75 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام قرار دارند.

    افت صندوق‌های طلا همگام با بازارهای جهانی

    صندوق‌های طلا نیز در هفته قبل همانند بهای طلا در بازار شاهد افت بودند. این افت همگام با کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی بود و حتی افزایش دلار در بازار آزاد نتوانست اثر افزایشی بر آن بگذارد. چهار صندوق طلای کیان، مفید، لوتوس و زرافشان در هفته پیش به طور میانگین با افت 0.44 درصدی مواجه شدند. این در حالی است که بهای هر گرم طلا در این بازه زمانی 0.75 درصد افت کرده است. صندوق طلا با توجه به کارمزدها و اجرت ساخت طلا گزینه بهتر و کم‌ریسک‌تری از خود طلا به حساب می‌آید.

    وضعیت صندوق‌های درآمد ثابت

    در هفته‌ای که سپری شد، تنها بازار سودده صندوق‌های درآمد ثابت بوده‌اند. این بازار گزینه‌ای مناسب و کم‌ریسک است که خطر از دست رفتن اصل سرمایه در آن ناچیز و تقریبا مشابه بانک است، با این تفاوت که عایدی آن بسیار معقول‌تر و بالاتر از سپرده‌گذاری در بانک‌ها است. صندوق درآمد ثابت کیان در هفته گذشته توانست 0.3 درصد عایدی نصیب سرمایه‌گذارانش کند که در این شرایط بازار بازده معقولی است. این صندوق در یک ماه اخیر 1.68 و در یک سال اخیر حدود 25 درصد عایدی داشته که بهتر از بانک محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد در شرایط نااطمینانی این روزهای بازار فعلا یکی از بهترین گزینه‌ها همین صندوق‌های درآمد ثابت باشند.