اتریوم چیست؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 300
    • 0
    اتریوم چیست؟

    به زبان ساده اتریوم پلتفرمی است که بر اساس بلاک چین کار می‌کند. این رمزارز باز و غیرمتمرکز نیز هست. اتریوم از نظر ارزش بازار، دومین ارز دیجیتال معتبر در دنیا است.

    حدود یک سالی است که «ارزهای دیجیتال» بسیار معروف شده‌اند و بسیاری از افراد در مورد سرمایه‌گذاری در آنها سوال می‌کنند. معروفترین این ارزها بیت کوین و اتریوم است. این ارزها مفهومی تقریبا جدید هستند و بسیاری از سرمایه‌گذاران دانش زیادی در خصوص در آنها ندارند. در ادامه به معرفی ارز دیجیتال اتریوم و ویژگی‌های مربوط به آن می‌پردازیم و شما را با مفاهیم بنیادی این ارزها آشنا می‌کنیم.

    اتریوم چیست؟

    به زبان ساده اتریوم پلتفرمی است که بر اساس بلاک چین کار می‌کند. این رمزارز باز و غیرمتمرکز نیز هست. اتریوم از نظر ارزش بازار، دومین ارز دیجیتال معتبر در دنیا است. اتریوم از جمله ارزهای دیجیتال محبوب در بازار محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر استقبال خوبی از آن به عمل آمده است. نام اتریوم برگرفته از کلمه «اتر» است که در فیزیک به محیطی گفته می‌شود که در جهان وجود دارد و به نور امکان عبور می‌دهد. در واقع، سازنده اتریوم قصد داشته پلتفرم این ارز دیجیتال محیطی زیربنایی باشد که اپلیکیشن‌ها بتوانند روی آن اجرا شوند.

    بیشتر بخوانید: دوج کوین چیست؟

    تاریخچه اتریوم

    تاریخچه پیدایش ایده اتریوم به سال 2013 بازمی‌گردد. ایده این ارز دیجیتال معتبر را شخصی به نام ویتالیک بوترین مطرح کرد. وی معتقد بود بیت کوین مشکلاتی دارد و به همین دلیل به معرفی اتریوم پرداخت. او در سال 2014 دست به جمع‌آوری سرمایه برای پیاده‌سازی این ارز دیجیتال زد. بالاخره، در 30 جولای 2015 اتریوم پدیدار شد. این ارز از آن به بعد رشد خوبی را شاهد بوده است. اتریوم در اواخر سال 2016 حدودا 8 دلار قیمت داشت اما قیمت آن در سپتامبر 2021 (یعنی کمتر از 5 سال بعد) به 3470 دلار رسیده است، یعنی بیش از 400 برابر. البته این ارز دیجیتال چهار ماه قبل به سقف تاریخی خود یعنی 4379 دلار نیز رسیده بود.

    هدف اتریوم چیست؟

    حالا که با اتریوم و تاریخچه آن آشنا شدیم خوب است بدانیم هدف از این ارز دیجیتال چیست. برخی از صاحب نظران می‌گویند دلیل وجود این ارز دیجیتال آن است که نیاز ما به نهادهایی مانند بانک و شرکت‌ها را از میان ببرد. گسترش این پلتفرم‌ها می‌تواند ارزها را بدون واسطه انتقال دهد و تاثیرات زیادی برای مبادلات خواهد داشت. علاوه بر این، پلتفرم اتریوم محیطی برای غیرمتمرکز کردن فرآیندهای دیگر نیز محسوب می‎شود.

    شباهت‌های اتریوم و بیت کوین

    مهمترین شباهت بیت کوین و اتریوم این است که هر دو ارز دیجیتال به شمار می‌روند. به این ترتیب، بسیاری از چیزهایی که به طور کلی برای یک ارز دیجیتال و نقل و انتقال مالی مطرح و مهم شمرده می‌شود، میان آن دو مشترک است. به زبان ساده هر دو آنها در دسته ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرند. البته تفاوت‌هایی هم بین این دو، وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

    تفاوت‌های اتریوم و بیت کوین

    اتریوم و بیت کوین تفاوت‌هایی با هم دارند. بیت کوین عموما به این درد می‌خورد که ارز مجازی را ذخیره کنید. در واقع بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد اما اتریوم علاوه بر این که می‌تواند به عنوان ارز دیجیتال استفاده شود، شبکه غیرمتمرکزی دارد که امکان ساخت اپلیکیشن و برخی تراکنش‌ها را فراهم می‌سازد.

    بیشتر بخوانید: ارز تتر (tether) چیست؟

    علاوه بر این، در شبکه اتریوم تراکنش‌ها سریع‌تر انجام می‌گیرد. در شبکه بیت کوین تایید هر بلاک جدید 10 دقیقه طول می‌کشد در حالی که این کار در اتریوم تنها 12 ثانیه به طول می‌انجامد.

    تفاوت سوم بیت کوین و اتریوم این است که حداکثر تعداد کوین برای بیت کوین 21 میلیون واحد است اما در مورد اتر محدودیتی برای کوین‌ها وجود ندارد. این کار باعث می‌شود نوعی سازوکار برای جلوگیری از تورم در بیت کوین وجود داشته باشد اما در اتریوم این طور نیست.

    سایر تفاوت‌های بیت کوین و اتریوم

    تفاوت‌های دیگری نیز برای بیت کوین و اتریوم وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به هویت سازنده آن اشاره کرد. سازنده بیت کوین همچنان نامشخص است اما سازنده اتریوم مشخص است. مدل اقتصادی بیت کوین و اتریوم نیز متفاوت است. در بیت کوین بلاک‌های پاداش هر چهار سال یک بار تقسیم می‌گردد در حالی که این کار در اتریوم هر ساله انجام می‌شود. در نهایت می‌توان گفت زبان برنامه‌نویسی این دو و نحوه استخراج آنها نیز تفاوت دارد.

    بیشتر بخوانید: ریپل چیست؟ همه چیز درباره ریپل و XRP

    کاربردهای اتریوم

    اتریوم علاوه بر ارز دیجیتال بودن کاربردهای فراوانی دارد. یکی از این کاربردها در قرارداد هوشمند و دَپ است. قرارداد هوشمند به بیان ساده برنامه‌ای رایانه‌ای یا پروتکل تراکنش است که بر اساس بندهای قراردادی کارهایی را اجرا کرده یا آنها را کنترل یا مستندسازی می‌نماید. از طرف دیگر، دپ یا اپلیکیشن غیرمتمرکز، اپلیکیشنی رایانه‌ای است که روی یک سیستم رایانه‌ای توزیع‌شده کار می‌کند. از جمله کاربردهای دیگر اتریوم دیفای (DeFi) است. کاری که دیفای می‌کند آن است که ابزارهای مالی سنتی در محیطی غیرمتمرکز فراهم شوند. در این محیط دولت‌ها و شرکت‌ها کنترلی ندارند.

    ماشین مجازی اتریوم یکی دیگر از کاربردهای اتریوم است که امکان تعامل افراد را با قراردادهای هوشمند می‌دهد. آخرین کاربرد اتریوم نیز در بحث دائو (DAO) است. دائو یا سازمان غیرمتمرکز مستقل، سازمانی است که از سوی قوانین موجود در کدهای رایانه‌ای شفاف نشان داده می‌شود. این سازمان غیرمتمرکز است و توسط اعضای سازمان کنترل می‌گردد.

    بیشتر بخوانید: روش های خرید بیت کوین در ایران

    معایب اتریوم

    در خصوص اتریوم چند عیب هم می‌توان ذکر کرد. یکی از این موارد افزایش هزینه‌های مربوط به کارمزد است. با بالا رفتن محبوبیت اتریوم، هزینه‌های مربوط به کارمزد آن افزایش پیدا کرده است. دومین عیب آن نداشتن سقف برای حداکثر کوین‌های قابل ایجاد شدن است. به این ترتیب، اتریوم امکان تورم بالقوه را دارد. سومین عیبی که در مورد اتریوم می‌توان اشاره کرد، سخت بودن یادگیری گذار به شبکه غیرمتمرکز و مساله موجود در مورد برنامه‌نویسی آن است. چهارمین و آخرین عیب اتریوم نیز آینده نامعلوم آن به شمار می‌آید. اتریوم در حال بهبود مداوم است و بروزرسانی می‌شود، با این حال، به روز شدن می‌‎تواند نااطمینانی‌هایی برای اپلیکیشن‌های فعال و معاملات فعلی روی آن ایجاد کند.

    اتر چیست؟

    همان طور که قبلا گفتیم، در بلاک چین بیت کوین فقط یک نرم‌افزار است که قابلیت اجرا دارد اما در اتریوم نرم‌افزارهای زیادی اجرا می‌شوند. به ارز دیجیتال سیستم بلاک چین اتریوم که ماینرها برای استخراج آن فعالیت می‌کنند، اتر گفته می‌شود. در واقع، اتر همان ارز دیجیتالی است که به منظور پرداخت هزینه تراکنش‌های نرم‌افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟

    کیف پول اتریوم چیست و چه انواعی دارد؟

    کیف پول اتریوم انواع مختلفی دارد. پیش از این که انتخاب کیف پول (وَلِت) مورد نظر خود باید بدانید چه نوع کیفی می‌خواهید: ولت سخت‌افزاری یا ولت آنلاین، موبایل یا دسکتاپ. هر یک از این کیف پول‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد. ولت سخت‌افزاری امن‌ترین گزینه است اما قیمت آن بالا است و دسترسی به آن هم دشوارتر است. در این کیف پول، کلیدهای خصوصی به صورت آفلاین نگه داشته می‌شوند.

    ولت دسکتاپ نوع دیگری از ولت‌ها است که کلیدهای خصوصی دسترسی به کیف پول حاوی ارزهای دیجیتالی شما را در هارد شما نگه می‌دارد.

    کیف پول آنلاین هم ولتی است که با ایجاد نام کاربری و یک کلمه عبور اجازه دسترسی به ارزهای دیجیتال شما را روی سرورها فراهم می‌کند. البته این گزینه امنیت چندان بالایی ندارد.

    ولت موبایل اتریوم نیز از جمله کیف پول‌های دیگر است که مزایایی مانند رایگان بودن، راه‌اندازی و دسترسی آسان دارد و معایب آن امنیت پایین‌تر و امکانات محدودتر آن هستند.

    علاوه بر گزینه‌های بالا یک کیف پول دیگر نیز وجود دارد که به آن ولت کاغذی می‌گویند. در این ولت، کلیدهای خصوصی دسترسی به ارزهای دیجیتال روی قطعه‌ای کاغذ چاپ شده و دارای کد QR است. به دلیل ماهیت فیزیکی این کیف پول و عدم دسترسی به اینترنت هک آن ممکن نیست اما باید برای ساخت آن از سرورهای معتبر استفاده کرد تا کلید خصوصی در خلال این کار سرقت نشود.

    چگونه اتریوم استخراج کنیم؟

    برای به دست آوردن اتریوم چند راه وجود دارد. یکی از این راه‌ها خرید و معامله در پلتفرم‌های صرافی آنلاین است. راه دیگری که برای کسب اتریوم وجود دارد، استخراج است. به طور کلی استخراج اتریوم از دو راه ممکن است. یکی از این راه‌ها استفاده از کارت‌های گرافیک (GPU) است. در این روش با استفاده از مجموعه‌ای از کارت‌های گرافیک که به اصطلاح ریگ (rig) شده‌اند، عملیات استخراج انجام می‌شود. روش دوم استخراج اتریوم استفاده از ASIC است. در این روش ASICها به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که مخصوص ماین کردن اتریوم ساخته شده‌اند.

    در روش ریگ کردن به برخی موارد از جمله منبع تغذیه، رم، مادربرد، CPU، هارد و در نهایت کارت گرافیک نیاز داریم. اگر بخواهیم اتریوم استخراج کنیم شبیه یک سیستم کامپیوتری آنها را سرهم‌بندی می‌کنیم، البته تعداد کارت گرافیک‌ها معمولا در این سیستم بیشتر است و از فن‌های خنک‌کننده نیز استفاده می‌شود. استخراج اتریوم با استفاده از رایانه خانگی نیز امکان‌پذیر است ولی باید کارت گرافیک شما قابلیت این کار را داشته باشد و شرایط خنک کردن آن را نیز فراهم نمایید.

    به زبان ساده اتریوم پلتفرمی است که بر اساس بلاک چین کار می‌کند. این رمزارز باز و غیرمتمرکز نیز هست. اتریوم از نظر ارزش بازار، دومین ارز دیجیتال معتبر در دنیا است.
    تاریخچه پیدایش ایده اتریوم به سال 2013 بازمی‌گردد. ایده این ارز دیجیتال معتبر را شخصی به نام ویتالیک بوترین مطرح کرد. وی معتقد بود بیت کوین مشکلاتی دارد و به همین دلیل به معرفی اتریوم پرداخت.
    کارمرزد بالا و هزینه‌های مربوط به آن، نبود سقف مشخص برای تولید این رمزارز و داشتن ایراداتی در شبکه‌های غیر متمرکز از معایب اتریوم به حساب می‌آید.