ارزش کل معاملات بورس چیست و چه کاربردی دارد؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 404
    • 0
    ارزش کل معاملات بورس چیست و چه کاربردی دارد؟

    ارزش کل معاملات از شاخص‌های تاثیر گذار برای ورود به بازار اوراق بهادار است. زیرا ارزش کل معاملات وابسته به تعداد سهام معامله شده و قیمت بسته شده سهم‌های مختلف است.

    یکی از دغدغه‌های اصلی سرمایه گذاران در بازار اوراق بهادار، زمان خرید سهام شرکت‌های موجود در بازار سرمایه است. راهکارهای متفاوتی برای تشخیص نقطه ورود به بازار و اقدام به خرید سهام یا فروش یک سهم و خروج از آن وجود دارد. اما یکی از راهکارهایی که می‌توان از آن استفاده کرد ارزش معاملات است. ارزش معاملات یکی از ابزارهای قابل توجه سرمایه گذاران برای ورود به بازار و سرمایه گذاری در بورس است. در ادامه به تشریح این موضوع خواهیم پرداخت.

    ارزش معاملات چیست؟

    ارزش معاملات یکی از ابزار‌های آگاهی بخش به سرمایه گذاران، برای ورود به بازار و انجام معامله است. زیرا ارزش معاملات حجم ورود پول به بازار را گزارش می‌دهد. ورود پول به بازار به معنی افزایش تقاضا برای خرید است. این خود نشان دهنده آن است که بازار می‌تواند در این شرایط سودده باشد. ارزش معاملات یک شرکت و در واقع یک سهم خاص، از تعداد سهام معامله شده ضرب در قیمت بسته شده یک سهم در پایان روز به دست خواهد آمد.

    اگر ارزش معاملات همه‌ی شرکت‌های موجود در بازار اوراق بهادار را با یک دیگر جمع بزنیم، نشان دهنده ارزش کل معاملات در یک روز خواهد بود. البته در سایت tsetmc.com ارزش کل معاملات بازار موجود است و علاقه مندان به سرمایه گذاری می‌توانند به آن مراجعه کنند و اطلاعات مربوط به ارزش معاملات شرکت‌ها و ارزش کل معاملات بازار را از آن دریافت نمایند.

    در برخی موارد ارزش معاملات یک سهم در روز افزایش یافته اما ارزش معاملات کل ممکن است تغییری نداشته باشد. این نشان دهنده افزایش تقاضا برای خرید سهام یک شرکت خاص در بازار است. اما اگر ارزش کل معاملات بازار در حال افزایش باشد، نشان دهنده استقبال بیشتر سرمایه گذاران برای ورود به بازار است و احتمال افزایش قیمت کلی سهام شرکت‌ها در این شرایط وجود دارد.

    ارزش بازار چیست و چه معنایی دارد؟

    در بالا به ارزش معاملات و اهمیت آن برای شرکت‌ها و کل بازار اشاره کردیم. نکته‌ای که در اینجا اهمیت دارد و به آن می‌پردازیم، ارزش بازار یک شرکت است. ارزش بازار یک شرکت نشان دهنده تعداد کل سهام موجود آن شرکت ضرب در قیمت در حال معامله هر برگه از سهام آن است. به بیان دیگر می‌توان گفت ارزش بازار، قیمت کلی آن شرکت در حال حاضر است. استفاده از ارزش بازار برای نشان دادن اندازه یک شرکت مهم است زیرا اندازه شرکت یک عامل تعیین کننده اساسی برای ویژگی‌های مختلفی است که سرمایه گذاران به آن علاقه‌مند هستند.

    پس از آنکه سهام یک شرکت برای عرضه اولیه به متقاضیان سرمایه گذاری در آن شرکت پیشنهاد می‌شود، ارزش بازار آن شرکت مشخص می‌شود. زیرا ارزش بازار هر شرکتی به قیمت معامله شده آن در بازار اوراق بهادار وابسته است. پس می‌توان نتیجه گرفت که با بالا رفتن ارزش بازار هر شرکتی، تقاضا برای خرید سهام آن یا به عبارتی قیمت آن افزایش یافته است (به جز در برخی از موارد افزایش سرمایه که منجر به تغییر تعداد سهام شرکت شود). این افزایش تقاضا به دلیل استقبال سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در سهام آن شرکت است. این نکته بیان کننده آن است که شرکتی که ارزش بازار آن افزایش یافته پتانسیل سرمایه گذاری دارد و امکان سوددهی در آن وجود دارد.

    باید توجه کرد که ارزش بازار در نتیجه عرضه و تقاضای آن سهم در بازار تعیین می‌شود و نشان دهنده ارزش ذاتی یک شرکت نیست. چون در بازار بنا به دلایلی ممکن است معامله کنندگان به یک باره برای خرید یک سهم هجوم آورند یا به اصطلاح گرفتار رفتار گله‌ای شوند و قیمت هر سهم به یک باره رشد بالایی را تجربه کند و ارزش بازار آن شرکت در آن برهه‌ی زمانی رشد بالایی را داشته باشد. اما این به معنی ارزش ذاتی این شرکت نیست. در واقع در این شرایط ممکن است رشد آن ناشی از مسایل بنیادی آن سهم نباشد.

    درست است که ارزش بازار یک شاخص مهم برای سرمایه گذاری است اما به تنهایی تعیین کننده یک سرمایه گذاری خوب نخواهد بود بلکه سهام مورد نظر ما باید از لحاظ بنیادین نیز مورد بررسی قرار گیرند. تغییرات معاملات بعضی از شرکت‌ها که ارزش بازار بزرگی دارند، باعث تاثیر بر شاخص کل می‌شود و می‌تواند سمت و سوی روزهای آتی بازار را تعیین کند.

    جمع بندی

    سرمایه گذاران برای آنکه بتوانند وارد یک سرمایه گذاری خوب در بازار اوراق بهادار شوند بهتر است در کنار تحلیل بنیادی شرکت مورد نظر، ارزش بازار آن شرکت و ارزش کل معاملات را برای ورود و سرمایه گذاری درآن مد نظر قرار دهند. ارزش معاملات یک سهم، از تعداد سهام معامله شده ضرب در قیمت بسته شده یا پایانی آن سهم به دست می‌آید. اما ارزش کل معاملات بازار از تعداد کل سهام معامله شده شرکت‌ها ضرب در قیمت معامله شده آنها به دست می‌آید.

    همان طور که گفتیم بهبود ارزش کل معاملات می‌تواند نشانه‌ای از بهبود شرایط بازار باشد. با این حال، همچنان برای کسانی که با بازار سهام آشنایی زیادی ندارند توصیه می‌‎شود در این زمان وارد بازار شوند اما نه به طور مستقیم. برای افراد ریسک‌پذیرتر و ناآشنا با بازار یا افرادی که زمان زیادی برای تحلیل شرایط بازار ندارند، بهترین کار در این مواقع خرید صندوق‌های سهامی معتبر است. از جمله این صندوق‌ها می‌توان به صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان اشاره کرد.