روش های سرمایه گذاری در ملک یا مسکن

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 678
    • 0
    روش های سرمایه گذاری در ملک یا مسکن

    یکی از دلایل اصلی که روش‌های سرمایه گذاری در ملک و مسکن از تنوع بالایی برخوردار است، پرطرفدار بودن آن است. به این معنی که هر چه تقاضا برای سرمایه گذاری در یک زمینه زیاد باشد به همان میزان هم روش‌های سرمایه گذاری در آن زمینه بیش‌تر خواهد شد.

    تملک و دارایی قطعه‌ای زمین یا یک دستگاه آپارتمان هم از لحاظ آسایش روانی دارایی اهمیت بسیاری بالایی است و هم از روش‌های سرمایه گذاری است که در میان عموم مردم بسیار توصیه می‌شود. گفتنی است که ورود به بازار دارایی ملک و مسکن از سختی‌ها و چالش‌های ویژه خود برخوردار است. به همین خاطر روش های سرمایه گذاری در ملک و مسکن به میزان همان سختی‌ها و چالش‌ها متنوع است و هر کس بنابر توان و نوع انتخاب و اهدافی که دارد می‌تواند به این زمینه سرمایه گذاری ورود کند. در این فرصت تلاش داریم به توضیح روش‌های سرمایه گذاری در ملک و مسکن بپردازیم. اما قبل از آن در مورد مفهوم این نوع از سرمایه گذاری توضیح خواهیم داد.

    مفهوم سرمایه گذاری در مسکن

    سرمایه گذاری در ملک یا مسکن تنها به این معنا نیست که با وجه نقد خود و یا دارایی که معادل یک قطعه زمین یا یک آپارتمان است اقدام به خرید کنیم. لازم است ویژگی‌ها و ابعاد دیگر این نوع سرمایه گذاری را هم در نظر بگیریم و همچنین شرایط خود و شخصیت سرمایه گذاری‌مان را هم برای انتخاب بهترین روش این نوع سرمایه گذاری در نظر داشته باشیم. برای درک بهتر مفهوم سرمایه گذاری در مسکن بهتر است دسته بندی‌های زیر را به عنوان شیوه های سرمایه گذاری در ملک یا مسکن در نظر بگیریم؛

    1. خرید ملک‌هایی که قدیمی هستند و اقدام به بازسازی آن‌ها برای به دست آوردن بازدهی

    2. سرمایه گذاری محدود و کوتاه مدت در خرید و فروش مسکن

    3. سرمایه گذاری طولانی مدت برای مقابله با تورم و حفظ ارزش پول

    4. ساخت و ساز

    5. سرمایه گذاری در صندوق املاک و مستغلات

    6. سرمایه گذاری در اجاره مسکن

    7. شرکت در ساخت مسکن

    با عناوینی که در دسته بندی می بینیم آشنا هستیم اما لازم است بدانیم که برای ورود به هر کدام‌شان باید آموزش‌های مرتبط را گذرانده باشیم تا بتوانیم گامی موفق در این نوع سرمایه گذاری برداشته باشیم. این که اصرار بر شناخت مفهوم این سرمایه گذاری و انتخاب یکی از روش‌های سرمایه گذاری در ملک یا مسکن داریم به این خاطر است که می‌خواهیم با توجه به شخصیت سرمایه گذاری و نوع هدف‌گذاری‌مان برای خرید مسکن یا ملک بهترین مسیر و روش را انتخاب کنیم. انتخاب مسیری که با اهداف، میزان سرمایه و شخصیت سرمایه گذاری ما فرق داشته باشد باعث می‌شود تا در میان راه بایستیم و مسیری که در حال طی کردن آن هستیم را بیهوده ببینیم. این حالت می‌تواند ما را متحمل ضرر بزرگی کند. البته جا دارد برای درک بهتر و انتخاب دقیق‌تر این روش‌ها با ویژگی‌های بازار مسکن آشنا شویم.

    ویژگی‌های بازار مسکن

    از بازارهای دارایی و زمینه‌های سرمایه گذاری که بیش‌ترین گردش سرمایه در آن جریان دارد می‌توان به بازار مسکن اشاره کرد. یکی از دلایل اصلی که روش‌های سرمایه گذاری در ملک و مسکن از تنوع بالایی برخوردار است، پرطرفدار بودن آن است. به این معنی که هر چه تقاضا برای سرمایه گذاری در یک زمینه زیاد باشد به همان میزان هم روش‌های سرمایه گذاری در آن زمینه بیش‌تر خواهد شد. یکی از ویژگی‌های اصلی که باعث می‌شود تنوع سرمایه گذاران در آن زیاد شود این است که معمولا در بازه‌ای از زمان رشد خوبی می‌کند و با این اتفاق ارزش پول ما نیز حفظ می‌شود. از طرف دیگر، این ویژگی نیز وجود دارد که خرید و فروش در این بازار دارایی با روش‌های سرمایه گذاری در ملک و مسکن که بسیار متنوع هم هست به معامله‌گران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای امکان سرمایه گذاری آسان می‌دهد. گفتنی است که بازار مسکن به ویژه بعد از جنگ تحمیلی، به جایی امن و پربازده برای سرمایه گذاری تبدیل شده است. وجود حس امنیت چه از دید مصرف و چه از مسیر سرمایه گذاری در مسکن باعث می‌شود تا استقبال از این زمینه در مقابل زمینه‌های دیگر بیش‌تر باشد. البته مزایا و معایبی هم شامل حال این بازار می‌شود.

    مزایای سرمایه گذاری در ملک یا مسکن

    در مورد مزایا و معایب سرمایه گذاری در مسکن، تفاوتی ندارد که کدام یک از روش‌های سرمایه گذاری در ملک یا مسکن را انتخاب کرده‌ایم؛ چرا که این نوع سرمایه گذاری به طور کلی دارای مزایا و معایبی است که شامل ساختار اصلی آن می‌شود. اول از همه به مزایای این نوع سرمایه گذاری اشاره می‌کنیم؛

    · تنوع بازدهی؛ اگر سراغ زمینه‌های سرمایه گذاری دیگری برویم تنها راه بهره‌وری به دریافت سود محدود می‌شود. اما در سرمایه گذاری در مسکن علاوه بر افزایش قیمت می‌توان با دریافت اجاره بها و بازسازی و حتی ساخت و ساز به انواع مختلف اقدام به بهره‌وری از این زمینه سرمایه گذاری کرد.

    · عدم به سرقت رفتن؛ بسیاری از دارایی‌ها مانند سکه طلا و وجه نقد در خطر سرقت هستند. اما ملک و مسکن از این خطر به دور است. گرچه برای سرمایه گذاری در سکه طلا می‌توان از صندوق سرمایه گذاری طلا کیان استفاده کرد تا علاوه بر بهره‌مندی از مزایایی مانند شفافیت و بازدهی از امنیت سرمایه گذاری در طلا هم برخوردار بود.

    · خدمات به شهروندان؛ از ابعاد خوب و مثبت بازسازی و ساخت مسکن این است که با این کار برای شهروندان دیگر هم امکان سکونت آسان‌تر می‌شود.

    معایب سرمایه گذاری در ملک یا مسکن

    البته که معایبی هم در سرمایه گذاری در ملک یا مسکن وجود دارد که باید به آن‌ها نیز اشاره کرد. هیچ کدام از زمینه‌های سرمایه گذاری بدون معایب نیستند و در کنار برشماری مزایا و ویژگی‌ها باید آن‌ها را نیز در نظر گرفت.

    · نقدشوندگی پایین؛ به ویژه در زمان رکود می‌توان این مورد را به راحتی دید. قیمت بالای هر متراژ و از طرف دیگر ناآرامی‌های بازارها عوامل اصلی هستند که هم فروشنده و هم خریدار تصمیم می‌گیرند تا برای مدتی دست نگه دارند و همین موضوع باعث می‌شود نقدشوندگی این بازار به شدت پایین بیاید.

    · نیاز به وجه قابل توجه؛ به جز استفاده از روش صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان استفاده از باقی روش‌های سرمایه گذاری در ملک یا مسکن نیازمند سرمایه زیاد هستند. بنابراین برای بسیاری از کسانی که علاقمند به سرمایه گذاری در این زمینه هستند اما وجه و سرمایه کافی ندارند باید گفت که این نوع سرمایه گذاری غیر قابل انجام می‌شود.