مزایای صندوق درآمد ثابت چیست؟

تحریریه سرمایه‌ پلاس
    • اشتراک‌گذاری
    • 2241
    • 0
    مزایای صندوق درآمد ثابت چیست؟

    صندوق های درآمد ثابت به دلیل ریسک اندکی که دارند، می‌توانند به خوبی بخشی از پورتفو را به خود اختصاص دهند و در سبد سرمایه گذاری ما جایی را به خود اختصاص دهند.

    سرمایه گذاری امن و دور از نوسانات بازار، شاید یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از خانوارها باشد. این خانواده‌ها به دنبال گزینه سرمایه گذاری هستند که دو ویژگی داشته باشد: اول این که ماهانه به آن‌ها سود پرداخت کند و دوم این که سرمایه آن‌ها تحت نوسانات بازار دچار ضرر نشود. از سوی دیگر این خانوارها می‌دانند که اگر پس‌انداز‌های خود را در بازار مناسبی سرمایه گذاری نکنند، در طول زمان قدرت خرید سرمایه آن‌ها دچار فرسایش می‌شود و به تبع با کاهش قدرت خرید، سطح رفاه آن‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کاهش می‌یابد. برای این نوع از سرمایه گذاران که افراد ریسک گریزی هستند و به دنبال یک سرمایه گذاری مطمئن هستند، صندوق‌های درآمد ثابت پیشنهاد می‌شود. در ادامه به بررسی این که صندوق درآمد ثابت چیست و مزایای صندوق‌های درآمد ثابت کدام است، می‌پردازیم.

    صندوق درآمد ثابت چیست؟

    صندوق‌های درآمد ثابت به صندوق‌های سرمایه گذاری گفته می‌شوند که به سرمایه گذاران خود سود قابل قبول و به دور از نوسان پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر سود سرمایه گذاری در این صندوق‌ها به دلیل پورتفوی سرمایه گذاری آن‌ها قابل پیش‌بینی است.

    صندوق درآمد ثابت چه مزایایی دارد؟

    صندوق های درآمد ثابت به دلیل ریسک اندکی که دارند، می‌توانند بخشی از پورتفوی سرمایه گذاری ما را به خود اختصاص دهند و در سبد سرمایه گذاری ما جایی را به خود اختصاص دهند. این صندوق‌ها به خصوص برای افراد ریسک گریز گزینه خوبی محسوب می‌شوند. در این مورد آنها رقیب بانک‌ها به حساب می‌آیند اما یک تفاوت عمده بین آنها و بانک‌ها وجود دارد. درست است که صندوق های با درآمد ثابت از نظر ریسک پایین مشابه بانک‌ها هستند اما مزیتی که نسبت به بانک دارند، بازدهی آنها است.

    تفاوت سوددهی بانک و صندوق درآمد ثابت چقدر است؟

    بانک‌ها به سپرده‌های بلندمدت ویژه یک ساله 20.5 درصد سود پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر بانک‌ها سپرده‌های دو ساله و سه ساله نیز دارند و به سپرده‌های دو ساله 21.5 درصد و به سپرده‌های بلندمدت سه ساله 22.5 درصد سود پرداخت می‌کنند. این در حالی است که صندوق ندای ثابت کیان به سرمایه گذاران خود سالانه به صورت موثر 26 درصد سود ارائه می‌دهد. البته سود ساده صندوق ندای ثابت کیان به صورت سالانه 23.34 درصد است.

    صندوق های درآمد ثابت سود موثر دارند؟

    صندوق‌های درآمد ثابت ممکن است تقسیم سود ماهانه داشته باشند یا خیر. اگر صندوقی تقسیم سود ماهانه داشته باشد و سرمایه گذار انتخاب کند که ماهانه از سرمایه گذاری خود سود دریافت کند، به این سرمایه گذار سود موثر پرداخت نمی‌شود. اگر سرمایه گذار بخواهد که سود دوره‌ای خود را دریافت نکند و اصل و سود پولش را یکجا در آخر دوره بگیرد، در این صورت به جای سود ساده، سود موثر به سرمایه‌اش پرداخت می‌شود. این در حالی است که برخی دیگر از صندوق‌های درآمد ثابت تقسیم سود ماهانه ندارند. در نتیجه سودی که این نوع صندوق‌ها می‌پردازند به صورت موثر خواهد بود. به عنوان مثال صندوق با درآمد ثابت کیان تقسیم سود ماهانه ندارد و سود موثر سالانه‌ای که به سرمایه گذاران خود پرداخت می‌کند سالانه حداقل 27 درصد است.

    سود موثر (مرکب) چیست؟

    سود موثر به این معنی است که سرمایه گذار به جای این که میزان سود ماهانه خود را دریافت کند، این مقدار سود را دومرتبه در صندوق درآمد ثابت سرمایه گذاری کند. در نتیجه تا پایان دوره سرمایه گذاری سود دریافتی سرمایه گذار افزایش خواهد یافت. برخی از صندوق های درآمد ثابت به صورت خودکار این قابلیت را دارند اما برخی دیگر که تقسیم سود می‌کنند گزینه‌ای را برای سرمایه گذاران در نظر گرفته‌اند تا با زدن آن پرداخت سود ماهانه انجام نشود و در عوض سود مرکب شود.

    آیا صندوق‌های درآمد ثابت سود روزشمار پرداخت می‌کنند؟

    می‌دانیم زمانی که حساب بانکی باز می‌کنیم باید قوانینی را که به طور مستقیم به سودآوری اندوخته‌مان مربوط می‌شود بپذیریم. یکی از این قوانین این است که سود اندوخته ما تنها زمانی کامل می‌شود که پول به مدت اعلام شده در حساب بانکی‌مان بماند. این در حالی است که صندوق درآمد ثابت کیان به سرمایه گذاران خود به صورت روزشمار سود پرداخت می‌کند.

    صندوق‌های درآمد ثابت نرخ شکست دارند؟

    ممکن است عبارت نرخ شکست برای بسیاری از سرمایه گذاران ملموس نباشد. باید گفت نرخ شکست همان جریمه در صورت برداشت زودهنگام مبلغ سرمایه گذاری است. به طور معمول اگر اقدام به برداشت پول از حساب بانکی زودتر از موعد قرارداد کنیم، بانک از سود ما به عنوان جریمه شکست مبالغی را کم می‌کند. در حالی که صندوق درآمد ثابت چنین جریمه‌ای را برای سرمایه گذاران خود در نظر نمی‌گیرند و آن‌ها می‌توانند در هر روز کاری بدون نرخ شکست اقدام به ابطال واحدهای سرمایه گذاری خود کنند.

    برای سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت چقدر پول لازم است؟

    بسیاری از افراد هستند که علاقمند به سرمایه گذاری هستند. اما زمانی که میزان وجه نقد خود را در نظر می‌گیرند و متوجه کم بودن آن می‌شوند، تمرکز بر سرمایه گذاری را کنار می‌گذارند. این یک واقعیت است که سرمایه گذاری در زمینه‌های سرمایه گذاری که می‌‎شناسیم تنها با پول قابل توجه امکان‌پذیر است. اما گفتنی است که ابزار مالی نوینی مانند صندوق درآمد ثابت کیان این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم کرده است که بتوانند سرمایه گذاری با پول کم را شروع کنند. خرید واحد سرمایه گذاری با 500 هزار تومان در صندوق درآمد ثابت امکان‌پذیر است.

    مالیات صندوق های درآمد ثابت چقدر است؟

    در حالی که کسب سود در بسیاری از زمینه‌های سرمایه گذاری مشمول مالیات می‌شود، سود حاصل از صندوق های درآمد ثابت معاف از مالیات است. به این معنی که هیچ مالیاتی به سود سرمایه گذار تعلق نمی‌گیرد. این در حالی است که اگر اشخاص حقوقی در بانک سرمایه گذاری کنند، سود دریافتی آن‌ها مشمول مالیات خواهد بود. البته اشخاص حقوقی می‌توانند بدون پرداخت مالیات در صندوق ندای ثابت کیان سرمایه گذاری کنند و سودی بالاتر از سپرده بانکی دریافت کنند. از طرف دیگر، اگر از طریق پلتفرم‌های کارگزاری کیان، اپلیکیشن کیان دیجیتال و سامانه آنلاین درساتریدر اقدام به خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق درآمد ثابت کیان کنیم، 100 درصد تخفیف کارمزد کارگزاری را از آن خود کرده‌ایم.

    چرا صندوق درآمد ثابت سوددهی بالاتری نسبت به بانک دارد؟

    صندوق‌های درآمد ثابت همچون سایر صندوق‌های سرمایه گذاری دارای یک سبد سرمایه گذاری هستند. دلیل اصلی که صندوق درآمد ثابت سوددهی بالاتری از بانک دارد، سبد سرمایه گذاری آنها است. زیرا صندوق‌های درآمد ثابت موظف هستند که بخش اعظم دارایی سبد سرمایه گذاری خود را به اوراق درآمد ثابت اختصاص دهند. البته این صندوق‌ها می‌توانند در شرایطی که بازار سهام روند روبه رشد دارد حداکثر تا 10 درصد از حجم پورتفوی خود را به سهام شرکت‌های موجود در بازار اوراق بهادار تخصیص دهند.

    انواع صندوق های درآمد ثابت

    می‌توان این اطمینان را داشت که تا به این‌جا با صندوق بادرآمد ثابت و ساختار و مزایای آن به طور کامل آشنا شده‌ایم. اما جالب است بدانیم که صندوق بادرآمد ثابت دارای نوعی دیگری هم هست. صندوق درآمد ثابت با تقسیم سود دوره‌ای نوع دیگری از صندوق بادرآمد ثابت است که ویژگی متمایز کننده‌ای دارد. صندوق بادرآمد ثابت با توجه با ساختار و سبدی که دارد می‌تواند با ریسک کم برای سرمایه گذاران سود بالاتر از حساب‌های بانکی به همراه داشته باشد.

    اما گفتنی است که بسیاری از افراد برای این که بتوانند از سود ماهانه نیز برخوردار شوند به انتخاب بعضی از حساب‌های بانکی برای اندوخته خود می‌پردازند. صندوق بادرآمد ثابتی که تقسیم سود دوره‌ای داشته باشد می‌تواند این ویژگی مهم را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد. در حال حاضر صندوق ندای ثابت کیان با سبدی متشکل اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی این ویژگی مهم تقسیم سود دوره‌ای را به همراه دارد. صندوق ندای ثابت کیان با تقسیم سود دوره‌ای در میانه هر ماه و سود روزشمار می‌تواند جایگزینی پویا و کارآمد برای آن دسته از سرمایه گذارانی باشد که تمایل به دریافت سود در هر ماه دارند.

    جمع‌بندی

    در این نوشته سعی کردیم به بررسی بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت بپردازیم و علت توصیه آن را شرح دهیم. با توجه به شرایط ریسکی روزهای آتی، توصیه می‌شود دست به انتخاب یک صندوق درآمد ثابت مناسب بزنید و بخشی از سرمایه خود را در آن قرار دهید. این موضوع موجب می‌شود بخشی از سرمایه شما در این روزها با ریسک پایینی مواجه باشد و شاید حتی بتواند بخشی از زیان شما در گزینه‌های دیگر سرمایه گذاری تان را پوشش دهد.

    صندوق های درآمد ثابت به دلیل ریسک اندکی که دارند، می‌توانند به خوبی بخشی از پورتفو را به خود اختصاص دهند و در سبد سرمایه گذاری ما جایی را به خود اختصاص دهند. این گزینه ها در شرایطی مانند حال حاضر می‌توانند به داد سرمایه گذاران برسند و زیان آنها را کاهش دهند. این صندوق‌ها به خصوص برای افراد ریسک گریز گزینه خوبی محسوب می‌شوند. در این مورد آنها رقیب بانک ها به حساب می‌آیند اما یک تفاوت عمده بین آنها و بانک‌ها وجود دارد. صندوق های درآمد ثابت از نظر ریسک پایین مشابه بانک‌ها هستند اما مزیتی که نسبت به بانک دارند، بازدهی آنها است. بازدهی پایین بانک ها در مواردی حتی با تورم ماهانه نیز همگام نیست و آن را پوشش نمی‌دهد. بنابراین اهمیت صندوق درآمد ثابت را می‌‎توان از این بُعد نگاه کرد.