چرا بهتر است در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنیم؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 1045
    • 0
    Current Time 0:00
    /
    Duration Time 0:00
    Progress: NaN%
    Playback Rate
    1.00x

    یکی از مزایایی که صندوق های سرمایه گذاری دارند، تنوع و گوناگونی آنها است. صندوق ها تنوع فراوانی دارند و انواع دارایی‌ها را شامل می‌شوند. در ایران برای دارایی‌هایی مانند طلا، مسکن، اوراق درآمد ثابت، سهام و حتی زعفران صندوق‌هایی وجود دارند که می‌توانید در هر یک از آنها سرمایه گذاری نمایید.

    احتمالا تاکنون بارها شنیده‌اید که بازار سهام بهترین بازدهی را در میان بازارهای مختلف دارد. از سوی دیگر، در دو سال اخیر بازار سهام افت و صعود زیادی را پشت سر گذاشته و برخی از سرمایه‌گذاران با تجربه نوسان این بازار، به بازدهی و ریسک بورس کم‌اعتماد شده‌اند. اما چرا این اتفاق افتاده است و آیا راهی برای انتخاب بهینه برای سرمایه گذاری و کسب سود از این بازار وجود دارد؟ از طرف دیگر، برخی ابزار در بورس وجود دارند که امکان سرمایه گذاری در سایر گزینه‌ها مانند طلا یا زعفران یا حتی مسکن را فراهم می‎‌آورند. در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا بهتر است در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنیم.

    پیش افتادن از بازار را فراموش کنید

    اشاره کردیم که در بلندمدت بازار سهام بیشترین بازدهی را در میان بازارهای مختلف داشته است. سرمایه گذاری در این بازار از دو طریق ممکن است. اولین مورد مستقیم است و دیگری غیرمستقیم. در حالت اول اشخاص خودشان اقدام به سرمایه گذاری و خرید سهام شرکت‌ها می‌کنند و در حالت دوم با خرید صندوق های سرمایه گذاری این کار را انجام می‌دهند. در سرمایه گذاری در بازار سهام یک نکته مهم وجود دارد: بسیاری از سرمایه‌گذاران قادر نیستند به اندازه رشد شاخص کل از سود کنند و سبد دارایی آنها معمولا بازدهی کمتری دارد. در واقع این نکته را نباید از یاد نبرید که بازار منطقی‌تر از تک تک افراد عمل می‌کند. اگر این را بدانید احتمالا دستیابی به سودهای کلان و بدون دانش از بازار را فراموش خواهید کرد. این موضوع یک پیامد دیگر هم دارد: وقتی سرمایه‌گذار نمی‌تواند به اندازه شاخص بازدهی کسب کند، ممکن است این حس را داشته باشد که این بازار آن طور که به وی گفته شده عمل نمی‌کند و بازدهی آن خیلی هم خوب نیست. در حالی که این چنین نیست. این در حالی است که صندوق‌های معتبر می‌توانند بازدهی بهتری نسبت به شاخص کل داشته باشند. این اولین دلیلی است که چرا بهتر است در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنیم.

    ویژگی‌های بارز صندوق‌های سرمایه‌گذاری

    صندوق‌های سرمایه‌گذاری ویژگی‌هایی دارند که باعث می‌شود طیف گسترده‌ای از افراد جامعه بتوانند در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند و سود‌های منطقی از بازار کسب کنند. در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

    تنوع و گوناگونی

    یکی از مزایایی که صندوق های سرمایه گذاری دارند، تنوع و گوناگونی آنها است. صندوق ها تنوع فراوانی دارند و انواع دارایی‌ها را شامل می‌شوند. در ایران برای دارایی‌هایی مانند طلا، مسکن، اوراق درآمد ثابت، سهام و حتی زعفران صندوق‌هایی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید در هر یک از آنها سرمایه گذاری نمایید. نکته قابل توجه این است که صندوق‌ها در سبد دارایی خود نیز دست به متنوع‌سازی دارایی می‌زنند. به عنوان مثال، هرچند قسمت عمده صندوق طلا در گواهی سپرده سکه طلا سرمایه گذاری می‌شود اما بخشی از آن نیز در اوراق مشارکت و سپرده بانکی سرمایه گذاری می‌شود. این موضوع ریسک سرمایه گذاری آنها را کاهش می‌دهد. در مورد صندوق های سهامی نیز همین طور است. همین تنوع یکی از دلایلی است که چرا بهتر است در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنیم.

    سرمایه‌گذاری با پول کم

    اگر شخصی قصد داشته باشد در بازارهای سنتی مانند مسکن و خودرو سرمایه گذاری کند، قطعا باید سرمایه بالایی در اختیار داشته باشد. زیرا خرید هر واحد مسکونی یا خودرو هزینه بالایی دارد. اما ویژگی بارزی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارند این است که اگر فردی بخواهد در آن‌ها سرمایه‌گذاری کند می‌تواند با مبلغ کمی در آن‌ها سرمایه گذاری کند. در نتیجه بسیاری از افراد می‌توانند با حداقل سرمایه‌ای که در اختیار دارند در صندوق‌های مختلف سرمایه گذاری کنند. افراد می‌توانند حداقل با نیم میلیون تومان در صندوق های قابل معامله در بورس مانند صندوق طلای کیان، درآمد ثابت کیان یا شاخصی هم وزن کیان سرمایه گذاری کنند. در مورد صندوق های غیرقابل معامله در بورس باید حداقل یک واحد از آنها خرید. حداقل میزان سرمایه گذاری در صندوق ندای ثابت کیان نیز 100 هزار تومان است.

    نقد شوندگی

    برخی از بازار‌های سنتی نقدشوندگی پایینی دارند. اگر سرمایه‌گذاری بخواهد منزل مسکونی یا خودروی خود را به وجه نقد تبدیل کند، مدت زمان نسبتا بالایی لازم دارد تا بتواند این کار را انجام دهد. اما صندوق های سرمایه‌گذاری نقدشوندگی بالایی دارند و سرمایه گذار به آسانی می‌تواند در کمترین زمان سرمایه خود را به وجه نقد تبدیل کند. نقدشوندگی هم می‌تواند از دلایل این باشد که چرا بهتر است در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنیم.

    نداشتن صف خرید و فروش

    هنگامی که بازار سهام یا برخی از شرکت‌های آن رشد خوبی داشته باشند، دچار صف خرید می‌شوند و عده زیادی از سرمایه‌گذاران نمی‌توانند در آن لحظه روی سهم مورد نظر خود سرمایه گذاری کنند. برعکس این حالت نیز در بازار سهام وجود دارد، زیرا در مواقعی که بازار بنا به دلایلی روند کاهشی دارد، بسیاری از سهم‌ها صف فروش می‌شوند و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند به موقع از آن سهم خارج شوند. این کار باعث می‌شود سهامداران دچار ضرر زیادی شوند. اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی مانند صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان به دلیل ماهیتی که دارند، دچار صف خرید و فروش نمی‌شوند.

    مناسب برای افراد ریسک پذیر و ریسک گریز

    صندوق های سرمایه‌گذاری فقط یک نوع خاص نیستند بلکه نواع مختلفی دارند. این تنوع صندوق های سرمایه گذاری موجب می‌شود افرادی که ویژگی ریسک پذیری یا ریسک گریزی دارند بنا به ویژگی خود در صندوق متناسب سرمایه‌گذاری کنند. صندوق های سرمایه‌گذاری طلا و سهامی گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری افراد ریسک پذیر هستند. از سوی دیگر صندوق‌های درآمد ثابت برای سرمایه‌گذاران ریسک گریز مناسب هستند.

    نظارت لحظه‌ای بر سرمایه

    صندوق‌های سرمایه گذاری به این صورت هستند که سرمایه‌گذاران می‌توانند وضعیت صندوق خود و میزان دارایی‌شان را به صورت لحظه‌ای رصد کنند. در نتیجه هر لحظه که تشخیص دادند، می‌توانند صندوق‌های خود را ابطال نمایند. این موضوع یکی از دلایل مهمی است که چرا بهتر است در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنیم.

    امنیت سرمایه گذاری

    صندوق های سرمایه گذاری تمام مجوزهای لازم برای فعالیت را از مراجع مربوطه دریافت کرده‌اند و سرمایه گذاری در آنها ایمن است. بنابراین نباید نگران کلاهبرداری صندوق های سرمایه گذاری بود. به علاوه از آنجا که با خرید واحدهای صندوق عملا سرقت امکان ندارد، هیچ نگرانی بابت سرقت و نگهداری آنها وجود ندارد. این موضوع در مورد خرید طلا و صندوق طلا بیشتر به چشم می‌آید.

    جمع‌بندی

    در بالا به دلایلی در مورد این که چرا بهتر است در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنیم، اشاره کردیم. از آنچه گفتیم چند درس می‌توان گرفت. نخستین درس این است که بدانید در یک بازه میان مدت یا بلندمدت نمی‌توانید از بازار پیش بیفتید. این کار تنها از عهده برخی متخصصان خبره و آشنا به بازار که عمدتا مدیریت صندوق‌ها را به عهده دارند، برمی‌آید. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر آشنایی زیادی با بازارهای سرمایه گذاری ندارید، برای کسب سود و بهره بردن از بازارها در یک صندوق سرمایه‌گذاری که معتبر باشد، سرمایه‌گذاری نمایید.